Den svenska skolan - effektiv och jämlik? Välfärdspolitiska rådets rapport
Serie | Välfärdspolitiska rådets rappo |
---|---|
Författare | |
Medverkande | |
Förlag | SNS Förlag |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 160 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2003-11-01 |
SAB | Em-c |
ISBN | 9789171509215 |
2003 års rapport från SNS Välfärdspolitiska råd granskar den svenska skolan. Den mediala bevakningen av utbildningspolitiken visar på en skola i kris och i förändring. Här granskas svensk utbildningspolitik med fokus på reformperioden under 1990-talet. Granskningen görs utifrån de etablerade politiska målen för utbildningspolitiken: jämlikhet och tillväxt.
Svenska skolelever och vuxna har goda kunskaper och färdigheter internationellt sett. Men bristen på lärare hotar att bli ett problem. Besparingarna under 1990-talet har försämrat elevernas prestationer och ökat skillnaderna mellan starka och svaga elever. Konkurrensen från fristående skolor har troligen förbättrat prestationerna, men effekterna verkar vara relativt små.
Det verkar alltid vara kris i skolan. Utvärderingar och kunskapstester är av yttersta vikt för att bedöma sanningshalten i sådana påståenden. De kan också förhindra en negativ skoldebatt som i förlängningen leder fram till omotiverade reformer.
2003 års råd utgörs av tre svenska ekonomer: professor Anders Björklund, SOFI, Stockholms universitet, professor Per-Anders Edin, Uppsala universitet, och docent Peter Fredriksson, Uppsala universitet, samt den amerikanske ekonomen, professor Alan B. Krueger, Princeton University.
Svenska skolelever och vuxna har goda kunskaper och färdigheter internationellt sett. Men bristen på lärare hotar att bli ett problem. Besparingarna under 1990-talet har försämrat elevernas prestationer och ökat skillnaderna mellan starka och svaga elever. Konkurrensen från fristående skolor har troligen förbättrat prestationerna, men effekterna verkar vara relativt små.
Det verkar alltid vara kris i skolan. Utvärderingar och kunskapstester är av yttersta vikt för att bedöma sanningshalten i sådana påståenden. De kan också förhindra en negativ skoldebatt som i förlängningen leder fram till omotiverade reformer.
2003 års råd utgörs av tre svenska ekonomer: professor Anders Björklund, SOFI, Stockholms universitet, professor Per-Anders Edin, Uppsala universitet, och docent Peter Fredriksson, Uppsala universitet, samt den amerikanske ekonomen, professor Alan B. Krueger, Princeton University.