Nätverk i näringslivet
Författare | |
---|---|
Förlag | SNS Förlag |
Genre | Ekonomi |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 374 |
Vikt | 712 gr |
Utgiven | 1994-01-01 |
ISBN | 9789171505057 |
Vid 1900-talets början låg de svenska industriföretagen på utvecklingens framkant. I dag domineras vår industri av äldre företag i mogna branscher, även om flertalet av dem är dynamiska och internationellt konkurrenskraftiga. Problemet är att så få nya företag bildas i tillväxtbranscher. Vad beror detta på? Hur skapar man ett nytt mönster för industriell tillväxt?
Författaren söker förklaringarna bl.a. hos ägargrupper och banker som framgångsrikt kanaliserat svenskarnas företagarambitioner till etablerade strukturer. För att skapa företag kring nya idéer krävs nya sociala nätverk med potentiella företagare och professionella aktieplacerare. De som sparar i aktier måste kräva långsiktig värdetillväxt.
Jan Glete är docent i historia vid Stockholms universitet.