Naturvetenskap och yngre barn : om att forskningsanknyta utbildning för förskollärare och grundlärare

Naturvetenskap och yngre barn : om att forskningsanknyta utbildning för förskollärare och grundlärare
Författare
Förlag Malmö Högskola
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor116
Vikt196 gr
Utgiven2018-03-01
ISBN 9789171047946
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Vad innebär egentligen att lärarutbildning vilar på vetenskaplig grund? Handlar det om att läraren ska förmedla forskningsresultat eller att studenter ska utveckla forskarkompetenser genom systematiska undersökningar och examensarbete? Eller rör det sig om att studenter läser forskningsartiklar och teoretisk litteratur? Än mer komplext blir det när det gäller naturvetenskap för förskola och grundskolans tidigare år. Dessa lärarutbildningar vilar på många olika vetenskapliga grunder, såsom naturvetenskapliga forskningsresultat, naturvetenskapens forskningsmetoder, utbildningsvetenskaplig forskning om barns lärande och forskning om barns lärande i naturvetenskap. I den här rapporten kan du läsa resultatet från en forskningscirkel som borrar i precis de här frågorna. Lärare och forskare på institutionen Natur – Miljö – Samhälle på Fakulteten för lärande och samhälle har tillsammans reflekterat och skrivit.