Chefen och medarbetaren : tankar om personlig utveckling och samspel på arbetsplatsen
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Ekerlids |
Genre | Management |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 250 |
Vikt | 520 gr |
Utgiven | 2008-01-09 |
SAB | Qbab |
ISBN | 9789170920707 |
Chefen har önskemål om vilka egenskaper som en medarbetare ska ha; ansvarstagande, lojal, initiativrik, engagerad, och samarbetsvillig. Samtidigt har medarbetaren motsvarande önskemål om hur en chef ska vara; förtroendeingivande, rättvis, öppen, motiverande och tydlig. Hur får man ihop detta? Christer Ackerman menar i boken Chefen och medarbetaren tankar om personlig utveckling och samspel på arbetsplatsen att det i båda fallen handlar om att gå till sig själv. Bra medarbetare finns redan på arbetsplatsen. I den del av boken som riktar sig till chefen skriver han att vägen till bra medarbetare går genom chefen själv. Han beskriver hur chefen bättre kan förstå och värdesätta sina anställda. Motsvarande gäller även medarbetaren. Det finns många böcker som handlar om chefskap, men nästan inget om medarbetarskap. Christer Ackerman fyller med Chefen och medarbetaren ett tomrum. Han menar att medarbetarskap och chefskap är två sidor av samma mynt. Därför är hans bok två böcker i en om samspel på arbetsplatsen. Boken har ingen baksida. Chefen läser från ena sidan, medarbetaren från den andra. Den innehåller konkreta redskap för att förvandla arbetsplatsen till ett aktivt forum för att hjälpa både chefen och medarbetaren att växa.