Maus
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Epix |
Genre | Serier och skämtteckningar |
Format | Danskt band |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 294 |
Vikt | 720 gr |
Utgiven | 2023-03-01 |
SAB | Hci |
ISBN | 9789170895883 |
Maus flätar ihop två starka historier till en viktig och angelägen roman om Förintelsen och de överlevandes traumatiska arv.
Den ena historien handlar om hur handelsresanden Vladek Spiegelman, en polsk jude, med tur och rådighet lyckades överleva Förintelsen tillsammans med hustrun Anja i det av Nazityskland ockuperade Polen.
Denna nyutgåva av Maus är noggrant övervakad av Art Spiegelman själv och har en helt ny översättning, som är mer korrekt gentemot originalet än den gamla.
Det är en hemsk berättelse om ständig fara för livet, osannolika räddningar, ångest och svält på trånga gömställen, oväntad hjälp och otäckt förräderi. Och slutligen det djupaste helvetet i Auschwitz.
Den andra historien handlar om serieskaparen Art Spiegelmans plågade relation till sin åldrande far, som efter kriget flyttat till USA.
Som många andra överlevande från Förintelsen har också Vladek hållit tyst om sina upplevelser. Men nu kräver Art att pappan ska berätta, för han vill nedteckna sin fars fasansfulla historia innan det är för sent, och han hoppas att därigenom bättre kunna förstå och kanske kunna förlika sig med sin rätt påfrestande far. Men pappans berättelse slungar ut sonen i förtvivlan, hopplöshet och depression.
Maus är på många plan den definitiva berättelsen om Förintelsens överlevande – och därutöver berättelsen om deras barn, som på något sätt blir de överlevandes överlevande.
“MAUS förändrade seriemediet för alltid. Serier kan nu handla om allting.” Alison Bechdel “MAUS är en bok som inte går att lägga ifrån sig, tro mig, inte ens för att sova.När två av mössen talar om kärlek blir du rörd, när de lider, då gråter du.” Umberto Eco
“MAUS handlar om då och där – men också om nu och här. Spiegelman skildrar sin far, mor och sig – men också mig och dig.” Bengt Eriksson, Bild och Bubbla
“Som ett unikt vittnesbörd om de verkligt fasansfulla illdåd vi människor är i stånd att göra mot varandra, är MAUS onekligen ett mästerverk.” Tom Engelhardt, Unbanning MAUS (2022)
Art Spiegelman (född 1948) är en av nutidens mest hyllade serieskapare. Han har tagit emot nära nog alla USA:s och Europas stora seriepriser och många andra kulturpriser. Som första och än så länge enda serieskapare fick han USA:s berömda Pulitzerpris (1992) för Maus.
Han började sin seriekarriär på USA:s uppkäftiga undergroundseriescen i slutet av 1960-talet. Hans serier var ofta experimentella analyser av seriernas bildspråk och berättarstruktur.
De samlades i boken Breakdowns (1977). Tillsammans med sin hustru, designern och förläggaren Françoise Mouly, startade han Raw (1980–1991), en tidskrift för internationella avantgardeserier. I andra numret av Raw kom första kapitlet av Maus.
Han har gjort få serier efter Maus. Nämnas bör In the Shadow of No Towers (2004) om attentatet 2001 mot New Yorks Twin Towers och Portrait of the Artist as a Young %@&*! (2008), en utvidgad nyutgåvaav Breakdowns.
Från 1992 till 2002 tecknade han omslag åt tidskriften The New Yorker. Han har illustrerat romaner och dikter, The Wild Party (1994) och Street Cop (2021). Tillsammans med Mouly har han givit ut moderna klassiska barnserier i Toon Books och Little Lit.
Han har undervisat vid School of Visual Arts i New York och arrangerat internationella utställningar (Co-Mix, 2012–2014). I böcker som Jack Cole (2001) och Meta-Maus (2011) har han undersökt de populära serier som var jordmånen för hans konst.
Den ena historien handlar om hur handelsresanden Vladek Spiegelman, en polsk jude, med tur och rådighet lyckades överleva Förintelsen tillsammans med hustrun Anja i det av Nazityskland ockuperade Polen.
Denna nyutgåva av Maus är noggrant övervakad av Art Spiegelman själv och har en helt ny översättning, som är mer korrekt gentemot originalet än den gamla.
Det är en hemsk berättelse om ständig fara för livet, osannolika räddningar, ångest och svält på trånga gömställen, oväntad hjälp och otäckt förräderi. Och slutligen det djupaste helvetet i Auschwitz.
Den andra historien handlar om serieskaparen Art Spiegelmans plågade relation till sin åldrande far, som efter kriget flyttat till USA.
Som många andra överlevande från Förintelsen har också Vladek hållit tyst om sina upplevelser. Men nu kräver Art att pappan ska berätta, för han vill nedteckna sin fars fasansfulla historia innan det är för sent, och han hoppas att därigenom bättre kunna förstå och kanske kunna förlika sig med sin rätt påfrestande far. Men pappans berättelse slungar ut sonen i förtvivlan, hopplöshet och depression.
Maus är på många plan den definitiva berättelsen om Förintelsens överlevande – och därutöver berättelsen om deras barn, som på något sätt blir de överlevandes överlevande.
“MAUS förändrade seriemediet för alltid. Serier kan nu handla om allting.” Alison Bechdel “MAUS är en bok som inte går att lägga ifrån sig, tro mig, inte ens för att sova.När två av mössen talar om kärlek blir du rörd, när de lider, då gråter du.” Umberto Eco
“MAUS handlar om då och där – men också om nu och här. Spiegelman skildrar sin far, mor och sig – men också mig och dig.” Bengt Eriksson, Bild och Bubbla
“Som ett unikt vittnesbörd om de verkligt fasansfulla illdåd vi människor är i stånd att göra mot varandra, är MAUS onekligen ett mästerverk.” Tom Engelhardt, Unbanning MAUS (2022)
Art Spiegelman (född 1948) är en av nutidens mest hyllade serieskapare. Han har tagit emot nära nog alla USA:s och Europas stora seriepriser och många andra kulturpriser. Som första och än så länge enda serieskapare fick han USA:s berömda Pulitzerpris (1992) för Maus.
Han började sin seriekarriär på USA:s uppkäftiga undergroundseriescen i slutet av 1960-talet. Hans serier var ofta experimentella analyser av seriernas bildspråk och berättarstruktur.
De samlades i boken Breakdowns (1977). Tillsammans med sin hustru, designern och förläggaren Françoise Mouly, startade han Raw (1980–1991), en tidskrift för internationella avantgardeserier. I andra numret av Raw kom första kapitlet av Maus.
Han har gjort få serier efter Maus. Nämnas bör In the Shadow of No Towers (2004) om attentatet 2001 mot New Yorks Twin Towers och Portrait of the Artist as a Young %@&*! (2008), en utvidgad nyutgåvaav Breakdowns.
Från 1992 till 2002 tecknade han omslag åt tidskriften The New Yorker. Han har illustrerat romaner och dikter, The Wild Party (1994) och Street Cop (2021). Tillsammans med Mouly har han givit ut moderna klassiska barnserier i Toon Books och Little Lit.
Han har undervisat vid School of Visual Arts i New York och arrangerat internationella utställningar (Co-Mix, 2012–2014). I böcker som Jack Cole (2001) och Meta-Maus (2011) har han undersökt de populära serier som var jordmånen för hans konst.