Stadens melodi : information och reklam i Stockholms kommun 1930-1980
Serie | Monografier utgivna av Stockholms stad (177) |
---|---|
Författare | |
Förlag | Stockholmia förlag |
Genre | Media och kommunikation |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 326 |
Vikt | 960 gr |
Utgiven | 2006-03-01 |
SAB | Ncaa |
ISBN | 9789170311611 |
Idag kan det tyckas självklart att betala kommunalskatt. Men på 1930-talet var det annorlunda. När Stockholms stad under 1930-talet påbörjade sin allmänna reklam- och informationsverksamhet, var ett av de viktigaste syftena just att öka invånarnas vilja att betala kommunalskatten. Denna avhandling ger oss en bild av hur en spännande och ofta omtvistad kommunal verksamhet utvecklas, och bidrar även med ett betydelsefullt material som kan användas i dagens diskussion om hur bilden av Stockholm ska vårdas, gestaltas och spridas över världen.