Pedagogiskt arbete i teori och praktik : om bibliotekens roll för studenters och doktoranders lärande
Medverkande | |
---|---|
Förlag | BTJ Förlag |
Genre | Samhälle, politik och debatt |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 285 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2009-05-26 |
SAB | Abfe-c.01 |
ISBN | 9789170186462 |
Vad undervisar vi om på bibliotek? Hur undervisar vi? Varför undervisar vi om det vi gör? Vilken pedagogisk roll har biblioteket och bibliotekarien?
Detta är frågor som diskuteras i de texter som ingår i boken. Texterna är skrivna av bibliotekarier och undervisningsverksamma forskare. Exemplen är hämtade från högskoleområdet men är lika aktuella för arbete inom gymnasieskola eller folkbibliotek.
Birgitta Hansson är bibliotekarie och har en magisterexamen i sociologi. Hon är ansvarig för stödet i informationskompetens vid Örebro universitet och är lärare i högskolepedagogiska kurser.
Anna Lyngfelt är docent i litteraturvetenskap och har mångårig erfarenhet av arbete som universitetslärare. Numera verksam som pedagogisk utvecklare vid Göteborgs universitetsbibliotek.
Boken ingår i skriftserien om biblioteksutveckling i samarbete med Svensk Biblioteksförening.
Omslag: Jonas Anderson
Detta är frågor som diskuteras i de texter som ingår i boken. Texterna är skrivna av bibliotekarier och undervisningsverksamma forskare. Exemplen är hämtade från högskoleområdet men är lika aktuella för arbete inom gymnasieskola eller folkbibliotek.
Birgitta Hansson är bibliotekarie och har en magisterexamen i sociologi. Hon är ansvarig för stödet i informationskompetens vid Örebro universitet och är lärare i högskolepedagogiska kurser.
Anna Lyngfelt är docent i litteraturvetenskap och har mångårig erfarenhet av arbete som universitetslärare. Numera verksam som pedagogisk utvecklare vid Göteborgs universitetsbibliotek.
Boken ingår i skriftserien om biblioteksutveckling i samarbete med Svensk Biblioteksförening.
Omslag: Jonas Anderson