Etikett och kommunikation i Japan
Författare | |
---|---|
Förlag | Liber |
Genre | Geografi och resor |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 230 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2009-10-02 |
SAB | Qcg-oec |
ISBN | 9789170053757 |
Ska du arbeta, studera eller turista i Japan? Eller är du nyfiken på landets kultur och samhällsliv i största allmänhet? Den här boken beskriver på ett informativt och lättsamt sätt hur Japan fungerar och vad du behöver veta för att klara av olika sociala situationer.
Läs mer
Varför är visitkorten så viktiga? Varför säger japanen ja om han menar nej? Hur hanterar man egentligen toalettofflorna? Och vad ger man i gåva till en ny affärsbekant?
Allt fler svenskar turistar eller arbetar i Japan. Ingen kan undgå att märka att landets kultur skiljer sig från den svenska på många sätt. Etikett och kommunikation i Japan syftar till att ge en förståelse för de sociala och kulturella skillnader som finns mellan Japan och Sverige. Här får du en inblick i det japanska hemmet och företaget, och en bild av landets utbildningssystem, näringsliv och politik. Här förklaras också hur man hälsar, tackar, äter med pinnar, samtalar och mycket mer.
Om författarna
Karin Cederholm och Pia Moberg grundade 1994 företaget Japco i Göteborg. Karin arbetar sedan 1998 med ekonomprogrammen på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Pia Moberg är filosofie doktor i japanska studier och är i dag den drivande kraften i företaget. Hon är verksam som forskare, konsult och utbildare med inriktning mot affärskommunikation, interkulturalitet och ledarskap.
Läs mer
Varför är visitkorten så viktiga? Varför säger japanen ja om han menar nej? Hur hanterar man egentligen toalettofflorna? Och vad ger man i gåva till en ny affärsbekant?
Allt fler svenskar turistar eller arbetar i Japan. Ingen kan undgå att märka att landets kultur skiljer sig från den svenska på många sätt. Etikett och kommunikation i Japan syftar till att ge en förståelse för de sociala och kulturella skillnader som finns mellan Japan och Sverige. Här får du en inblick i det japanska hemmet och företaget, och en bild av landets utbildningssystem, näringsliv och politik. Här förklaras också hur man hälsar, tackar, äter med pinnar, samtalar och mycket mer.
Om författarna
Karin Cederholm och Pia Moberg grundade 1994 företaget Japco i Göteborg. Karin arbetar sedan 1998 med ekonomprogrammen på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Pia Moberg är filosofie doktor i japanska studier och är i dag den drivande kraften i företaget. Hon är verksam som forskare, konsult och utbildare med inriktning mot affärskommunikation, interkulturalitet och ledarskap.