Metoder för etik
Författare | |
---|---|
Förlag | Uppsala Publishing House/Konsultförlaget |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 132 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 1999-01-01 |
ISBN | 9789170050909 |
Vilka etiska värden har ditt företag? Finns det värderingar som du tycker är särskilt viktiga och som du vill förmedla till dina kunder och samarbetspartners? Hur gör du det? Är dessa värderingar tydligt formulerade? Känner alla medarbetare till dem? Det är inte säkert. Men viktigt att ta reda på.
Människor idag är mycket medvetna. Framförallt de unga gör sina val utifrån värden som är viktiga för dem själva. Det är inte intressant att arbeta för ett företag som inte värnar om miljön eller som behandlar sina anställda dåligt. Ett sätt för ditt företag att attrahera den generation som nu är på väg in i arbetslivet är att tydliggöra företagets värderingar. Att visa vad ni står för.
Lena Edlund har många års erfarenhet av sådant här arbete. Som konsult med bakgrund inom både teologi och personalvetenskap har hon utbildat företag och organisationer i frågor som är kopplade till etik och människosyn. Hon har utvecklat en egen metod för att kartlägga värderingar.
Metoden bygger på samtal. Genom att diskutera företagets verksamhet utifrån fem olika perspektiv; human-, finans-, relations-, utvecklings- och processperspektiv kan du och dina medarbetare på ett enkelt sätt klarlägga de värden som är viktigast just för ert företag. Varje perspektiv åtföljs av ett antal frågor som vägleder er i etikarbetet. Boken ger också många exempel på hur detta arbete kan utföras inom olika typer av företag och organisationer.