Kunskapsteori för lärare
Författare | |
---|---|
Förlag | Författares bokmaskin |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 256 |
Vikt | 446 gr |
Utgiven | 2017-08-16 |
ISBN | 9789163940484 |
Kunskapsanalys ur trenätsperspektivet
Kunskap är någonting som finns men inte syns – däremot kan den visa sig i beteenden och handlingar. Att ha kunskap är ofta viktigt och därför finns det behov av att kunna tala om kunskap. Kunskapsteori för lärare erbjuder lärare och andra en verktygslåda med tankeverktyg till att tänka och tala om kunskap, lärande och undervisning. I grunden handlar kunskap om minnen – om bestående förändringar – som ger förmåga att göra skillnad på ett meningsfullt sätt. Kunskap är uttryck för tre komponenter – inre och yttre verklighet, nervsystem och kultur. I Kunskapsteori för lärare ses lärare och elever som reflekterande praktiker som vill och kan göra skillnad i en verklighet som består av system och delsystem; av skillnader som gör skillnad och av kombinationer av ordning och kaos, av förutsägbarhet och oförutsägbarhet. Exempel på rubriker: Tyst kunskap, Kunskapstecken, Evidensbaserad undervisning och Undervisningskonster.
Kunskapsteori för lärare bygger på författarens föregående bok Att tänka för fred och hållbarhet. Om Trenätsteorin, en holistisk samhällsteori och symbietiken, en ekologisk ideologi; båda böckerna vilar på ”vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet”.
Gunnar Cardell är fil.dr i pedagogik och f.d. mellanstadielärare, universitetslektor och lärarutbildare.