Med publiken i blickfånget : tidningsredaktioners arbete med publikundersökningar under 1930-1980-tal
Författare | |
---|---|
Förlag | Vulkan |
Genre | Media och kommunikation |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 100 |
Vikt | 200 gr |
Utgiven | 2013-02-18 |
SAB | Bs |
ISBN | 9789163721830 |
Publikundersökningar har under 2000-talet kommit att bli ett nästintill oumbärlig verktyg i många tidningars redaktionella utvecklings-arbete. Med undersökningsresultat som grund, anpassas mediernas innehåll successivt efter publikens behov och efterfrågan. Men hur har intresset för publikundersökningar sett ut tidigare i mediehistorien? Och i vilken utsträckning har publikstudier legat till grund för förändringar av det redaktionella innehållet? Med publiken i blickfånget studerar morgontidningars arbete med publikundersökningar och publikanpassning under perioden 1930-1980-talet. Genom innehållsanalyser och arkivstudier beskrivs hur redaktionernas fokus på dessa frågor successivt har vuxit fram och etablerats som norm i branschen. I syfte att förstå varför intresset blommade upp vid specifika tidpunkter, görs kopplingar till såväl samhällskontext som branschkultur.