Samlag eller salighet? : sexualitet och moral från forntid till nutid
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | T-rum |
Genre | Kulturhistoria och allmän humaniora |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 404 |
Vikt | 1400 gr |
Utgiven | 2008-10-01 |
SAB | Vnd:k |
ISBN | 9789163320958 |
Boken är en lysande skildring av sexualitetens och sexualmoralens historia, en tidsresa från forntid till nutid i västerlandet, författad av historikern Dick Wase.
Den gediget formulerade boken har redan blivit kurslitteratur på Psykologiska institutionen i sexologi vid Göteborgs universitet, där studenterna, enligt uppgift, vittnar om att det är väldigt viktigt att boken har blivit författad och utgiven.
Vissa teman i boken är politiskt kontroversiella vilket skapar debatt och diskussionsvilja på Göteborgs Universitet vilket är glädjande.
Det är oundvikligt att Samlag eller Salighet kommer att bli ett synnerligen viktigt inslag i den framtida sexualdebatten.
Wase utmanar moralen och vår syn på sexualitet
De som kommer att läsa Dick Wases nya bok "Samlag eller Salighet - sexualitet och moral från forntid till nutid" kommer att ge sig i kast med kanske den mest utmanande bok de någonsin öppnat. Boken som kommer att förvåna och helt säkert förfära många läsare då den gör ett frontalangrepp på den rådande moralen hos vår tids medelklass, på kyrkan genom historien och även den moderna feministiska rörelsen.
Boken kommer säkert att framkalla avsky hos några, speciellt i de kapitel som ger ett historiskt perspektiv på sex mellan vuxna och barn - frågor som berör incest och pedofili.
I boken beskriver Dick Wase sin egen omtumlande resa under de fem år han forskat kring ämnet och författat sin bok. Från början hade han bara tänkt sig att belysa tiden från ursamhället fram till renässansen, men studierna av sexualmoralen sedan dess gjorde att han kände sig tvingad att gå hela vägen.
Sex är, och har under flera århundraden, varit ett infekterat ämne och Wase menar att samhället effektivt censurerat "fel" forskning. Ju mer han studerade ämnet desto mer förvånad blev han.
Men han räds inte den kommande kritiken, för kritik lär det bli. Det här är kanske den mest "politiskt inkorrekta" bok som utkommit på mycket länge.
*
Dick Wase anlägger ett historiskt och vetenskaplig perspektiv på den sexualitet som varit människans från forntiden och framåt och han har inte haft för avsikt att presentera några alternativ till den i dag rådande sexualmoralen. Han vill inte heller förespråka någon moral utan gränser och regler, även om kritiken mot den rådande är hänsynslös och hård.
Han vill avslöja hyckleriet, ruska om, upplysa och öppna ögonen för att det går att bygga en bättre tillvaro i den kristna västerländska kulturen som under historien varit den i särklass mest intoleranta.
Det har förvisso funnits hyckleri kring sexualiteten ända sedan de antika samhällena, speciellt rörande den kvinnliga sexualiteten, men det var den framväxande kristendomen som senare skapade ett totalt förnekande av att sex för sin egen skull existerade.
Speciellt hettar det till i de texter som historiskt handlar om prostitution och berör det promiskuösa och det vi i dag kallar de perversa sexuella läggningarna och naturligtvis när det gäller homosexualiteten, företeelser som alltid hotat normen i det rådande medelklassamhället.
I de kapitel där Wase vågar sig på att analysera exempelvis prostitution och tabubelagd sex ser han ett tydligt mönster. Det är de mest sexuellt uppmuntrande och tillåtande samhällena som har de bästa samlevnadsformerna för både män och kvinnor och absolut minst av sexuellt betingat våld med förklaringen att "den nedärvda sexualdriften tillgodoses för alla samhällets individer".
*
Del ett i den omfångsrika boken behandlar forntiden och antiken under rubriken: "Innan Gud drog igen gylfen".
Det är en fascinerande läsning att tränga in i sexualitetens historia, hur människan levde under ursamhället och någon gång vid början av jordbrukarsamhället upptäckte att det var just sex som var själva fortplantningsakten. Tidigare var sex bara en akt för nöjets skull.
Jordbrukarsamhället blev också omvälvande på andra sätt. Matriarkatet ersattes av patriarkatet och genom att äga egendom kunde även sex bli en handelsvara. Faderskapet och arvsrätten blev viktig och med ägandet kunde känslor som svartsjuka börja göra sig påminda.
I de flesta gamla kulturer har månggifte praktiserats, men här i Norden hade mannen bara en hustru. Istället hade storbonden eller hövdingen slavinnor och frillor. Äktenskap och kvinnans starka position hade mera med ekonomi och politik att göra.
Del två som berör tiden från medeltiden och framåt har fått rubriken: "Djävulens tid" och del tre, den nya tiden och nu, betitlas "Det osägbara".
Sexualiteten förtigs, förbjuds och blir straffbelagd, ofta med dödsstraff.
"Häxprocesser" finns med in i vår egen tid och idag är det legitim tv-underhållning med mord, tortyr, misshandel medan konst, litteratur och film som visar hur man njuter av sex anses som något fult eller omoraliskt.
Dick Wase beskriver hur vi historiskt, antropologiskt och primatologiskt kan konstatera, att vår västerländska moralsyn är den i stort sett enda orsaken till de "abnormiteter" som existerar i samhället.
Dick Wase ger ut sin bok under Visbydagen då han förutom signering också kommer att göra en rundvandring och berätta om sexualiteten i Visby under medeltiden.
Bengt Valentinsson
bengt.valentinsson@gotlandstidningar.se
En resa i sexualhistorian
Dick Wase
Samlag eller salighet
T-rum
Jag har under en tid umgåtts med en rejäl lunta text som handlar om sexualitet och moral från forntid till nutid. Det har varit otroligt spännande och jag känner mig inte riktigt färdig med den 404 sidor tjocka, stora, illustrerade bok som Dick Wase har skrivit. Jag tror också att det kommer att ta tid att bli färdig.
Då sexualhistorian är en omtumlande resa för alla de invanda tankar om moral och vad som är rätt och fel som man så självklart går och bär med sig. Det är ju inte alltid så lätt att släppa tanken fri och tillåta en ny tanke ta plats. Det kan till och med vara svårt när det handlar om sex som ofta förknippas med fördömande och avsky. Där tycker jag tidperspektivet är en hjälp att ta till, för jag tror att alla kan relatera till att dagens sanningar är just bara sanningar i vår tid.
Man kan ta häxprocesserna som exempel. Ingen idag skulle få för sig att det är kvinnors eller häxors magiska krafter som får mannens penis att slå mot sitt mål likt en slagruta. Att äga en så stark och magiskraft visade att kvinnan var allierad med djävulen och därför fick skylla sig själv om hon blev våldtagen eller bränd på bål. Den sanningen är begravd i dag, men vi har nya sanningar, och i "Samlag eller salighet" får man sannerligen brottas med dem.
Hur kommer det sig till exempel att man på 50-talet i Sverige kunde visa nakna barn på en allmän badstrand i en helt vanlig veckotidning utan att upprörda röster höjdes? I dag är en sådan bild otänkbar eftersom det räknas som barnporr. Vi har ju till och med börjat klä våra bebisar som knappt kan gå i bikini. Det och mycket annat är nya sanningar som man får fundera över och som gör boken till en spännande resa in i "nya" tankebanor.
Boken är uppdelad i tre delar, den första heter "Innan gud drog igen gylfen" och beskriver forntiden, Mesopotamien, Egypten, Israeliterna, Grekland, Rom, Byzans, Islam och det förkristna Norden.
Del två, har fått namnet "Djävulens tid" och handlar om medeltiden, fram till reformationen, och hur kristendomen korrumperar sexualmoralen. Så slutligen den sista delen, "Det osägbara" som behandlar tiden fram till idag, med större betraktelser kring prostitution, masturbering, homosexualitet, incest, våldtäkter och våld pornografi och pedofili, samt ett avslutande reflekterande över hur vi har hamnat där vi är.
Jag tror att den här historieskrivningen behövs och det är faktiskt också så att det inte finns något tidigare verk om sexualhistorian. Visst är det märkligt! "Samlag eller salighet" används i dag som läromedel vid psykologiska institutionen vid Göteborgs universitet och den kommer säkert att bli en universitetsklassiker med tiden.
Annika Marusarz