Marknadsbegreppets innebörd och utveckling i konkurrensrätten
Författare | |
---|---|
Förlag | Juristförlaget i Lund |
Genre | Juridik |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 311 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2009-03-09 |
SAB | Oeaae-c |
ISBN | 9789154401130 |
Boken innehåller en studie av relevant marknad - ett av de viktigaste begreppen i konkurrensrätten. Att avgränsa en relevant marknad består till stor del i att hantera ekonomiska uppgifter i en juridisk omgivning och är ett verktyg för att bedöma vilket inflytande ett företag har på en marknad.
I boken presenteras begreppet relevant marknad i en rättslig miljö där det svenska och EG-rättsliga regelsystemet står i fokus. I en undersökning av publicerade domar och beslut från främst Marknadsdomstolen under perioden 2000-2008 redovisas hur begreppet relevant marknad hanteras i diskussion och argumentation.