ZickZack 4 Läsrummet Elevpaket (text.bok+övn.bok+elevlicens)
Författare | |
---|---|
Förlag | Sanoma Utbildning |
Genre | Språk (inkl. lexikon, parlörer och ordböcker) |
Format | Ebok (nedladdning & online) |
Språk | Svenska |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2023-01-04 |
SAB | Fc |
ISBN | 9789152365267 |
ZickZack 4 Läsrummet Elevpaket består av:
• 1 ex av ZickZack 4 Läsrummet Textsamling, version 2
• 1 ex av ZickZack 4 Läsrummet Övningsbok, version 2
• 1 ex av ZickZack 4 Läsrummet Digital, version 2 elevlicens 12 månader
OBS! För att en elev ska kunna använda en elevlicens krävs att du som lärare har en lärarlicens.
ZickZack 4 Läsrummet Digital (elevlicens) är ett interaktivt läromedel som finns i vår plattform Kampus. Allt material som finns i de tryckta elevböckerna finns i den digitala elevlicensen, men är här anpassat till det digitala mediets möjligheter. Till varje avsnitt finns ljudfiler eller talsyntes, så att eleven kan lyssna till texter och få övningar upplästa. De kan även använda den integrerade ordlistan samt översättningstjänsten. Övningarna är antingen självrättande, rättas mot facit eller rättas av läraren.
Eleverna får möta, läsa och arbeta med olika typer av texter, både skönlitteratur och sakprosa. Texterna är tematiskt ordnade – sex teman per årskurs. I årskurs 4 är det följande teman:
• Dagar man minns
• Djur med kultur, eller hur?
• Spöken som gastar och gastar som spökar
• Livet på och utanför nätet
• Att våga eller inte våga
• På djupt vatten
Varje tema inleds med en dikt, därpå följer tre berättande (skönlitterära) texter. I texterna får eleverna möta människor från olika tider och skilda delar av världen i texter som belyser olika livsvillkor och identitets- och livsfrågor. Varje tema avslutas med två sakprosatexter – återberättande, beskrivande, förklarande, argumenterande eller instruerande texter.
Teman och texter kan läsas i vilken ordning som helst, vilket gör det lätt att anpassa arbetet med Läsrummet till den undervisningen i andra ämnen. OBS! Det viktiga är inte att ni hinner arbeta med alla teman eller med alla texter, utan hur ni läser och arbetar med de texter ni väljer ut. För goda resultat är den kvalitativa läsningen av större betydelse än den kvantitativa. Fokusera därför på de teman och texter som passar in i resten av undervisningen och i din klass.
Till varje text finns ett antal övningar. De ger eleverna kunskap om texter och språk samt tillfälle att utveckla sin språkliga förmåga på ett tydligt, målmedvetet och varierat sätt. Eleverna får med hjälp av övningarna:
• bygga upp förförståelse för textens syfte, innehåll och/eller språk
• fördjupa sin läsförståelse – på, mellan och bortom raderna – med hjälp av olika läsförståelsestrategier
• utveckla sitt språk vad gäller meningsbyggnad, grammatik och språkriktighet
• utöka sitt ordförråd och variera sitt språk.