IKEA : design och identitet
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Drängahuset Handelsbolag |
Genre | Konst |
Format | Danskt band |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 255 |
Vikt | 947 gr |
Utgiven | 2009-04-15 |
SAB | Ihhb-c.55 |
ISBN | 9789151937403 |
BTJ 2009:24 (Recensionsservice för Sveriges bibliotek) : --- och i denna gedigna volym får hela IKEA-konceptet en genomlysning. --- Boken är uppbyggd kring decennier med inledande kultur-/samhällsöversikter. Var tidsperiod har sin inriktning, så har 1970-talet rubriken ”I takt med tiden och ut i världen”. Alla decennier är rikt illustrerade med olika varuprodukter, noggrant angivna med namn och formgivare. Texterna varvas med intressanta intervjuer med formgivare och deras inställning till form- och produktionsprocessen. Roligt att alla katalogomslag är avbildade. En intervju med Ingvar Kamprad visar på IKEA:s kärnvärden och kontinuitet. Författaren tar även upp problemområden som plagiat och miljöfrågor och slutkapitlet ”Framtida utmaningar” reser komplicerade frågor. Volymen, som lär bli ett standardverk, avslutas med en Vem gjorde vad?-förteckning. – Inger Fredriksson