Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov : 2 uppl
Författare | |
---|---|
Förlag | Gleerups Utbildning AB |
Genre | Språk (inkl. lexikon, parlörer och ordböcker) |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 320 |
Vikt | 400 gr |
Utgiven | 2025-05-12 |
SAB | Fc |
ISBN | 9789151113272 |
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Alla elever har olika språkliga resurser att tillgå och har därför varierade utgångspunkter i sin språk-, läs- och skrivutveckling. Den läs- och skrivundervisning och det stöd som fungerar för en elev behöver därför inte fungera för en annan. Grunden för en framgångsrik undervisning är gedigen kunskap väl grundad i evidensbaserad forskning om läs- och skrivutveckling, om vad som kan orsaka hinder och om vad som kan stötta fortsatt utveckling.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Denna bok belyser vad av språkliga utmaningar kan innebära, hur de kan upptäckas, och vad lärare kan göra för att planera undervisningen så att den inkluderar alla elever. I bokens kapitel diskuteras språk-, läs- och skrivutveckling utifrån olika perspektiv, bedömning och kartläggning av läs- och skrivutveckling samt en strukturerad läs- och skrivundervisning för såväl skolan som den anpassade skolan. Vidare lyfts läs- och skrivsvårigheter liksom dyslexi samt hur dessa i kombination med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och språkstörning kan inverka på elevers läsande och skrivande samt vilka utmaningar det kan innebära för undervisningen. Innehållet belyser också hur läs- och skrivundervisningen kan stimulera och motivera till läsande och skrivande på olika sätt och hur assisterande teknik kan användas. Boken lyfter även hur språklig sårbarhet kan mötas i undervisningen samt vad Läsa-, skriva-, räknagarantin innebär för läs- och skrivundervisningen.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >I denna andra upplaga har innehållet uppdaterats och ett nytt angeläget kapitel om flerspråkiga elevers läsande har tillkommit.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Boken riktar sig till studenter inom lärar-, speciallärar- och specialpedagogprogram, logopedstudenter samt yrkesverksamma som i sin profession önskar stärka sin kunskap inom området.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Bokens redaktörer är Diana von Börtzell-Szuch och Sari Vuorenpää, båda vid Stockholms universitet.</span></span></span></span></span></span>