Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov : 2 uppl

Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov : 2 uppl
Författare
Förlag Gleerups Utbildning AB
GenreSpråk (inkl. lexikon, parlörer och ordböcker)
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor320
Vikt400 gr
Utgiven2025-05-12
SABFc
ISBN 9789151113272

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Alla elever har olika spr&aring;kliga resurser att tillg&aring; och har d&auml;rf&ouml;r varierade utg&aring;ngspunkter i sin spr&aring;k-, l&auml;s- och skrivutveckling. Den l&auml;s- och skrivundervisning och det st&ouml;d som fungerar f&ouml;r en elev beh&ouml;ver d&auml;rf&ouml;r inte fungera f&ouml;r en annan. Grunden f&ouml;r en framg&aring;ngsrik undervisning &auml;r gedigen kunskap v&auml;l grundad i evidensbaserad forskning om l&auml;s- och skrivutveckling, om vad som kan orsaka hinder och om vad som kan st&ouml;tta fortsatt utveckling.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Denna bok belyser vad av spr&aring;kliga utmaningar kan inneb&auml;ra, hur de kan uppt&auml;ckas, och vad l&auml;rare kan g&ouml;ra f&ouml;r att planera undervisningen s&aring; att den inkluderar alla elever. I bokens kapitel diskuteras spr&aring;k-, l&auml;s- och skrivutveckling utifr&aring;n olika perspektiv, bed&ouml;mning och kartl&auml;ggning av l&auml;s- och skrivutveckling samt en strukturerad l&auml;s- och skrivundervisning f&ouml;r s&aring;v&auml;l skolan som den anpassade skolan. Vidare lyfts l&auml;s- och skrivsv&aring;righeter liksom dyslexi samt hur dessa i kombination med neuropsykiatriska funktionsneds&auml;ttningar och spr&aring;kst&ouml;rning kan inverka p&aring; elevers l&auml;sande och skrivande samt vilka utmaningar det kan inneb&auml;ra f&ouml;r undervisningen. Inneh&aring;llet belyser ocks&aring; hur l&auml;s- och skrivundervisningen kan stimulera och motivera till l&auml;sande och skrivande p&aring; olika s&auml;tt och hur assisterande teknik kan anv&auml;ndas. Boken lyfter &auml;ven hur spr&aring;klig s&aring;rbarhet kan m&ouml;tas i undervisningen samt vad L&auml;sa-, skriva-, r&auml;knagarantin inneb&auml;r f&ouml;r l&auml;s- och skrivundervisningen.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >I denna andra upplaga har inneh&aring;llet uppdaterats och ett nytt angel&auml;get kapitel om flerspr&aring;kiga elevers l&auml;sande har tillkommit.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Boken riktar sig till studenter inom l&auml;rar-, speciall&auml;rar- och specialpedagogprogram, logopedstudenter samt yrkesverksamma som i sin profession &ouml;nskar st&auml;rka sin kunskap inom omr&aring;det.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Bokens redakt&ouml;rer &auml;r Diana von B&ouml;rtzell-Szuch och Sari Vuorenp&auml;&auml;, b&aring;da vid Stockholms universitet.</span></span></span></span></span></span>