Samspel och relationer i pedagogisk praktik : mikrostudier i skola, förskola och högre utbildning
Medverkande | |
---|---|
Förlag | Gleerups Utbildning AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 168 |
Vikt | 278 gr |
Utgiven | 2024-11-20 |
SAB | Eab |
ISBN | 9789151113265 |
<span ><span ><span ><span ><span ><span >När lärare och elever samspelar är varje ögonblick händelserikt. Undervisning byggs upp av en enorm mängd skeenden som kan ha stor betydelse i stunden, men också på längre sikt.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Den här boken utforskar de komplexa samspel som formar relationer i pedagogiska sammanhang. Författarna erbjuder en djupgående undersökning av de mikrosociala möten som utgör grunden för undervisning och andra pedagogiska aktiviteter.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >I en tid då relationell pedagogik får en alltmer framskjuten plats i utbildning visar boken vad små, subtila interaktioner kan betyda för elever och lärare. Författarna presenterar studier från olika utbildningsmiljöer – skola, förskola och högre utbildning – och belyser hur relationer byggs och stärks i ett ”här och nu”. Genom videoobservationer och detaljerade analyser av samspel kan lärare få uppslag till att utveckla sin relationskompetens och fördjupa sitt pedagogiska omdöme.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Samspel och relationer i pedagogisk praktik inspirerar till att förstå och förbättra den pedagogiska praktiken, genom att lyfta fram dess osynliga, till synes banala men ändå väsentliga sidor.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Boken vänder sig till lärarstudenter, verksamma lärare, lärarutbildare och forskare som vill få insikter om det ögonblickliga samspelets betydelse i deras arbete.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Bokens författare är verksamma vid Högskolan Kristianstad och i forskningsmiljön Forskning Relationell Pedagogik (FoRP).</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Bokens redaktör är Jonas Aspelin, professor i pedagogik vid Högskolan Kristianstad.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Anders Eklöf är universitetslektor i pedagogik, fil.dr i pedagogik och ämneslärare i samhällskunskap, geografi och historia.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Adam Droppe är universitetslektor i utbildningsvetenskap och fil.dr i sociologi.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Sofia Lindberg är universitetsadjunkt i specialpedagogik och doktorand.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Katarina Nilfyr är universitetslektor i pedagogik och fil.dr i pedagogik.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Christel Persson är universitetslektor i naturvetenskapernas didaktik vid HKR och vid Åbo Akademi i Vasa, Finland.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Linda Plantin Ewe är universitetslektor i specialpedagogik och fil.dr i pedagogik.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Cecilia Segerby är universitetslektor i specialpedagogik och fil.dr i naturvetenskapernas och matematikens didaktik.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Daniel Östlund är professor i pedagogik inriktning specialpedagogik, fil.dr i pedagogik, specialpedagog och fritidspedagog.</span></span></span></span></span></span>