Kriminologi, 3:e upplagan

Kriminologi, 3:e upplagan
Serie Kriminologi
Författare
Förlag Gleerups Utbildning AB
GenreSamhälle, politik och debatt
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor312
Vikt656 gr
Utgiven2024-08-07
SABOepa
ISBN 9789151112343

<strong>Kriminologi </strong>&auml;r ett l&auml;romedel framtaget till elever som l&auml;ser kriminologi p&aring; gymnasieskolan eller l&auml;ser &auml;mnet p&aring; annan grundl&auml;ggande utbildning. L&auml;romedlet best&aring;r av en tryckt elevbok och ett digitalt l&auml;rarmaterial.

Kriminologi &auml;r ett tv&auml;rvetenskapligt &auml;mne som handlar om brott av olika slag. &Auml;mnet f&ouml;rs&ouml;ker f&ouml;rklara varf&ouml;r vissa m&auml;nniskor beg&aring;r brott och hur det p&aring;verkar s&aring;v&auml;l den enskilde individen som samh&auml;llet i stort?&nbsp;

Boken Kriminologi utg&aring;r fr&aring;n teorier om varf&ouml;r brott uppst&aring;r och behandlar omst&auml;ndigheter och samband. Vad r&auml;knar vi som brott och vem kan bli kriminell? Vilka p&aring;f&ouml;ljder finns och vad inneb&auml;r de f&ouml;r individen och dess anh&ouml;riga? Vad s&auml;ger lagarna och hur fungerar r&auml;ttssystemet? Hur arbetar polisen och Kriminalv&aring;rden f&ouml;r att f&ouml;rebygga brott? Med olika fallbeskrivningar och tankev&auml;ckande intervjuer belyser l&auml;romedlet kriminologi i praktiken.

Denna tredje upplaga av Kriminologi&nbsp;har aktualiserats och ut&ouml;kats med nytt inneh&aring;ll. Nyskrivna kapitel finns om de grova brotten s&aring;som g&auml;ngkriminalitet och terrorism, och om de kriminaltekniska metoderna, vilka st&auml;ndigt utvecklas i kampen mot brottsligheten.&nbsp;

I bokens sista kapitel vidgas vyerna b&aring;de i nutid och d&aring;tid. &nbsp;Kapitlet tar oss med till olika delar i v&auml;rlden med olika fr&aring;gest&auml;llningar kopplade till l&auml;romedlets &ouml;vriga kapitel.&nbsp;

<strong>Kriminologi i korthet</strong>:
&bull; ger f&ouml;rst&aring;else f&ouml;r vad &auml;mnet inneb&auml;r
&bull; tar upp olika teorier om varf&ouml;r brott beg&aring;s
&bull; problematiserar kring vad samh&auml;llet g&ouml;r f&ouml;r att undvika att brott beg&aring;
&bull; ger eleverna m&ouml;jlighet att reflektera och diskutera kring f&ouml;rekomsten av brott och dess inverkan p&aring; individer