Didaktik - ett professionsbegrepp, 2 uppl : Ett professionsbegrepp

Didaktik - ett professionsbegrepp, 2 uppl : Ett professionsbegrepp
Serie Didaktik - ett professionsbegrepp
Författare
Förlag Gleerups Utbildning AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor184
Vikt300 gr
Utgiven2025-01-13
SABEab
ISBN 9789151112312

<span ><span ><span ><span ><span ><span >En l&auml;rare ska kunna undervisa, men hur l&auml;r man sig det? N&aring;gra menar att praktiska erfarenheter har st&ouml;rst betydelse, medan andra l&auml;gger tonvikt p&aring; akademiska kunskaper.&nbsp; &Auml;ven om v&auml;gen till att l&auml;ra sig att bli l&auml;rare &auml;r omtvistad &auml;r m&aring;let tydligt: med hj&auml;lp av sin utbildning ska en l&auml;rare kunna undervisa p&aring; ett funktionellt s&auml;tt. En l&auml;rares professionella kunskap kan sammanfattas med begreppet didaktik. Didaktiken binder samman analysen av inneh&aring;llet, planeringen av undervisningen, det konkreta genomf&ouml;randet och den uppf&ouml;ljande reflektionen. Didaktik handlar om konsten att undervisa.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >I den h&auml;r boken introduceras den didaktiska analysen f&ouml;r undervisningen, liksom didaktikens relation till l&auml;roplanen samt l&auml;randets didaktiska aspekter. I boken betonas undervisningssituationers allm&auml;ngiltiga och &ouml;verskridande karakt&auml;r. Vidare diskuteras hur didaktikens fr&aring;gor om vad, hur och varf&ouml;r ges olika svar beroende p&aring; de didaktiska val som l&auml;raren g&ouml;r. L&auml;rarens betydelse f&ouml;r hur barn och ungdomar inbjuds att delta i undervisningssamtal &auml;r ett annat exempel fr&aring;n bokens teman.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >I denna nya upplaga har det tillkommit ett kapitel om l&auml;rares didaktiska ledarskap i barngrupp och klassrum. Som grund f&ouml;r l&auml;rares ledarskap betonas den pedagogiska relationen och det n&auml;ra sambandet mellan ledarskap och kollegialt l&auml;rande.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Ninni Wahlstr&ouml;m &auml;r professor i pedagogik vid Linn&eacute;universitet, med inriktning mot forskning om utbildningspolicy, l&auml;roplaner och undervisningens praktik. </span></span></span></span></span></span>