Teorier för undervisning och lärande

Teorier för undervisning och lärande
Serie Teorier för undervisning och lärande, 2 uppl
Medverkande
Förlag Gleerups Utbildning AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor216
Vikt402 gr
Utgiven2024-08-05
SABEa
ISBN 9789151112237

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Hur kan teoretiska antaganden bli verktyg f&ouml;r att f&ouml;rst&aring;, planera och utv&auml;rdera undervisning? Kan teorier bidra till att elever f&aring;r b&auml;ttre m&ouml;jligheter till l&auml;rande? Hur kan l&auml;rande utformas s&aring; att barn och elever f&aring;r m&ouml;jlighet att utvecklas till sin fulla potential?</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Tankar och antaganden om vad som kr&auml;vs f&ouml;r att elever ska l&auml;ra styr utformningen av undervisningen. De fungerar som ett slags glas&ouml;gon och g&ouml;r att vissa saker fokuseras mer &auml;n andra. I den h&auml;r boken f&aring;r l&auml;saren en bred f&ouml;rst&aring;else f&ouml;r olika teoretiska perspektiv, och verktyg f&ouml;r att f&ouml;rst&aring; undervisning och l&auml;rande p&aring; olika s&auml;tt. Genom att bli medveten om vad som styr utformningen av undervisningssituationer kan l&auml;rare skapa b&auml;ttre f&ouml;ruts&auml;ttningar f&ouml;r att planera och genomf&ouml;ra en undervisning som m&ouml;ter elevernas behov. En bred teoretisk f&ouml;rst&aring;else inneb&auml;r fler m&ouml;jligheter att f&ouml;r&auml;ndra och utveckla den egna undervisningen. </span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >I</span></span></span></span></span></span><span ><span ><span ><span ><span ><span > Teorier f&ouml;r undervisning och l&auml;rande</span></span></span></span></span></span><span ><span ><span ><span ><span ><span > beskrivs variationsteoretiska, didaktiska, sociokulturella, pragmatiska, konstruktivistiska, kognitiva och transformativa teorier samt f&ouml;rb&auml;ttringsvetenskap som ett perspektiv f&ouml;r professions- och skolutveckling. H&auml;r presenteras var och hur teorierna utvecklats, vilka antaganden de bygger p&aring; och p&aring; vilket s&auml;tt de p&aring;verkar hur undervisning och l&auml;rande formas i barngrupper eller skolklasser. I boken ges genomg&aring;ende exempel p&aring; hur undervisning utformas och l&auml;rande f&ouml;rst&aring;s utifr&aring;n olika teoretiska antaganden, i relation till vilket inneh&aring;ll som behandlas. </span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >I bokens andra upplaga har ett nytt kapitel tillkommit, &quot;L&auml;rande i ett beteendeperspektiv&quot;, som beskriver l&auml;rande utifr&aring;n behavioristiska teorier. </span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Mona Holmqvist (red.) &auml;r professor i utbildningsvetenskap vid Lunds universitet. Bokens &ouml;vriga f&ouml;rfattare &auml;r alla verksamma vid Malm&ouml; universitet, d&auml;r de &auml;r l&auml;rarutbildare och bedriver forskning om undervisning och l&auml;rande i olika skolformer och &auml;mnesomr&aring;den.&nbsp;</span></span></span></span></span></span>
&nbsp;