Leda för likvärdighet : en inkluderande skola för alla elever

Leda för likvärdighet : en inkluderande skola för alla elever
Medverkande
Förlag Gleerups Utbildning AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor280
Vikt520 gr
Utgiven2024-11-25
SABEmia
ISBN 9789151112145
<p ><span ><span ><span ><span ><span ><span >Hur skapar vi en skola som ger alla elever lika m&ouml;jligheter att lyckas, oavsett var de bor eller vilka f&ouml;ruts&auml;ttningar de har? Vilken betydelse har skolledarskapet f&ouml;r att skapa en inkluderande och likv&auml;rdig utbildning?</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Med bidrag fr&aring;n ledande forskare och erfarna skolledare bjuder den h&auml;r antologin p&aring; b&aring;de teoretiska insikter och praktiska erfarenheter. Genom att f&ouml;rena forskning och skolprofessionellas r&ouml;ster skapas en unik helhet som ger djupare f&ouml;rst&aring;else f&ouml;r de utmaningar och m&ouml;jligheter som finns i arbetet f&ouml;r en mer r&auml;ttvis och inkluderande skola.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Fokus riktas s&auml;rskilt mot skolor i strukturellt missgynnade omr&aring;den, d&auml;r socioekonomiska utmaningar &auml;r tydliga och skolledare och huvudm&auml;n m&aring;ste navigera i komplexa och kr&auml;vande sammanhang. Bokens breda perspektiv och konkreta exempel g&ouml;r den dock relevant f&ouml;r alla skolmilj&ouml;er &ndash; oavsett om det handlar om stad, landsbygd eller omr&aring;den med olika grader av socioekonomisk m&aring;ngfald.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Leda f&ouml;r likv&auml;rdighet</span></span></span></span></span></span><span ><span ><span ><span ><span ><span > erbjuder en djupg&aring;ende analys av skolutveckling och ledarskap i tre centrala teman:</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >&bull; Omr&aring;deskontexters s&auml;rskildheter och skolans f&ouml;ruts&auml;ttningar</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >&bull; Rektors ledarlitteraciteter f&ouml;r att verka i ett demokratiskt och kompensatoriskt uppdrag</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >&bull; Undervisningsutveckling och rektors ledning av undervisningsutveckling.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Boken &auml;r en ov&auml;rderlig resurs f&ouml;r alla som &auml;r engagerade i skolutveckling och ledarskap, och som str&auml;var efter att skapa en skola d&auml;r alla elever, oavsett bakgrund, f&aring;r m&ouml;jlighet att n&aring; sin fulla potential.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >&Aring;sa Hirsh och Mette Liljenberg &auml;r docenter i pedagogik vid Institutionen f&ouml;r pedagogik och specialpedagogik, G&ouml;teborgs universitet.
Aida Alvinius &auml;r professor i ledarskap och ledning vid F&ouml;rsvarsh&ouml;gskolan. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Marika Andersson &auml;r rektor p&aring; L&ouml;vg&auml;rdesskolan i G&ouml;teborg och kursl&auml;rare p&aring; rektorsutbildningen i G&ouml;teborg. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Eva Andersson Berglund arbetar som bitr&auml;dande rektor p&aring; Bergsj&ouml;skolan i G&ouml;teborg. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Emma Arneback &auml;r lektor i pedagogik vid Institutionen f&ouml;r pedagogik och specialpedagogik, G&ouml;teborgs universitet. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Jenny Bengtsson &auml;r fil.dr i pedagogiskt arbete och arbetar som lektor i barn- och ungdomsvetenskap vid Institutionen f&ouml;r pedagogik, kommunikation och l&auml;rande, G&ouml;teborgs universitet. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Torbj&ouml;rn Bengtsson &auml;r skolledare p&aring; Utmarksskolan i Kortedala, G&ouml;teborg, med ansvar f&ouml;r skolans h&ouml;gstadium och musikprofil.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Susanne Duek &auml;r lektor i pedagogiskt arbete vid Institutionen f&ouml;r pedagogiska studier, Karlstads universitet. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Linda Forss&eacute;n arbetar som rektor i grundskolan och har uppdrag inom rektorsutbildningen vid G&ouml;teborgs universitet samt inom Samverkan f&ouml;r b&auml;sta skola vid Karlstads universitet.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Nils Hammar&eacute;n &auml;r fil.dr i socialt arbete och verksam som professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Institutionen f&ouml;r pedagogik, kommunikation och l&auml;rande, G&ouml;teborgs universitet. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Happy Hilmarsdottir Arenvall &auml;r barn- och ungdomsdirekt&ouml;r i J&auml;rf&auml;lla kommun och ansvarig f&ouml;r kommunens f&ouml;rskolor och grundskolor. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Jan H&aring;kansson &auml;r professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen f&ouml;r l&auml;rarutbildning, H&ouml;gskolan Dalarna. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Anette Jahnke &auml;r forskare och process- och projektledare vid forskningsinstitutet Ifous.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Carolin Juneberg &auml;r skolledare i G&ouml;teborgs stad.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >&Aring;sa Karlsson P&eacute;rez &auml;r lektor i pedagogik vid Institutionen f&ouml;r pedagogik och specialpedagogik, G&ouml;teborgs universitet.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Lotta Lekander &auml;r verksam som utbildningschef i G&ouml;teborgs grundskolef&ouml;rvaltning med ansvar f&ouml;r samtliga kommunala grundskolor i nord&ouml;stra G&ouml;teborg. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Linnea Lindquist &auml;r bitr&auml;dande rektor p&aring; Husbyg&aring;rdsskolan F&ndash;3 i Stockholms stad och har tidigare arbetat p&aring; Hammarskullsskolan i G&ouml;teborg. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Henrik Ljungqvist &auml;r skolchef i Flen.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Eva Loostr&ouml;m har l&aring;ng erfarenhet av att arbeta med delaktighet och demokratiutveckling tillsammans med barn och unga. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Martin Malmberg &auml;r rektor p&aring; Rinkebyskolan i Stockholms stad sedan 2017. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Anna Malmsk&ouml;ld &auml;r rektor inom anpassad grundskola i Trollh&auml;ttans stad.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Daniel Nordholm &auml;r docent i pedagogik med inriktning mot pedagogiskt ledarskap vid Institutionen f&ouml;r pedagogik, didaktik och utbildningssociologi, Uppsala universitet. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Carlos Rojas &auml;r sociolog och doktorand vid Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Niclas R&ouml;nnstr&ouml;m &auml;r docent i pedagogik vid Institutionen f&ouml;r pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Helene &Auml;rlestig &auml;r professor i utbildningsledarskap och docent i pedagogik vid Centrum f&ouml;r skolledarutveckling, Ume&aring; universitet. </span></span></span></span></span></span>

&nbsp;