Leda för likvärdighet : en inkluderande skola för alla elever
Medverkande | |
---|---|
Förlag | Gleerups Utbildning AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 280 |
Vikt | 520 gr |
Utgiven | 2024-11-25 |
SAB | Emia |
ISBN | 9789151112145 |
<p ><span ><span ><span ><span ><span ><span >Hur skapar vi en skola som ger alla elever lika möjligheter att lyckas, oavsett var de bor eller vilka förutsättningar de har? Vilken betydelse har skolledarskapet för att skapa en inkluderande och likvärdig utbildning?</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Med bidrag från ledande forskare och erfarna skolledare bjuder den här antologin på både teoretiska insikter och praktiska erfarenheter. Genom att förena forskning och skolprofessionellas röster skapas en unik helhet som ger djupare förståelse för de utmaningar och möjligheter som finns i arbetet för en mer rättvis och inkluderande skola.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Fokus riktas särskilt mot skolor i strukturellt missgynnade områden, där socioekonomiska utmaningar är tydliga och skolledare och huvudmän måste navigera i komplexa och krävande sammanhang. Bokens breda perspektiv och konkreta exempel gör den dock relevant för alla skolmiljöer – oavsett om det handlar om stad, landsbygd eller områden med olika grader av socioekonomisk mångfald.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Leda för likvärdighet</span></span></span></span></span></span><span ><span ><span ><span ><span ><span > erbjuder en djupgående analys av skolutveckling och ledarskap i tre centrala teman:</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >• Områdeskontexters särskildheter och skolans förutsättningar</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >• Rektors ledarlitteraciteter för att verka i ett demokratiskt och kompensatoriskt uppdrag</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >• Undervisningsutveckling och rektors ledning av undervisningsutveckling.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Boken är en ovärderlig resurs för alla som är engagerade i skolutveckling och ledarskap, och som strävar efter att skapa en skola där alla elever, oavsett bakgrund, får möjlighet att nå sin fulla potential.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Åsa Hirsh och Mette Liljenberg är docenter i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet.
Aida Alvinius är professor i ledarskap och ledning vid Försvarshögskolan. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Marika Andersson är rektor på Lövgärdesskolan i Göteborg och kurslärare på rektorsutbildningen i Göteborg. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Eva Andersson Berglund arbetar som biträdande rektor på Bergsjöskolan i Göteborg. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Emma Arneback är lektor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Jenny Bengtsson är fil.dr i pedagogiskt arbete och arbetar som lektor i barn- och ungdomsvetenskap vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Torbjörn Bengtsson är skolledare på Utmarksskolan i Kortedala, Göteborg, med ansvar för skolans högstadium och musikprofil.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Susanne Duek är lektor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för pedagogiska studier, Karlstads universitet. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Linda Forssén arbetar som rektor i grundskolan och har uppdrag inom rektorsutbildningen vid Göteborgs universitet samt inom Samverkan för bästa skola vid Karlstads universitet.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Nils Hammarén är fil.dr i socialt arbete och verksam som professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Happy Hilmarsdottir Arenvall är barn- och ungdomsdirektör i Järfälla kommun och ansvarig för kommunens förskolor och grundskolor. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Jan Håkansson är professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för lärarutbildning, Högskolan Dalarna. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Anette Jahnke är forskare och process- och projektledare vid forskningsinstitutet Ifous.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Carolin Juneberg är skolledare i Göteborgs stad.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Åsa Karlsson Pérez är lektor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Lotta Lekander är verksam som utbildningschef i Göteborgs grundskoleförvaltning med ansvar för samtliga kommunala grundskolor i nordöstra Göteborg. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Linnea Lindquist är biträdande rektor på Husbygårdsskolan F–3 i Stockholms stad och har tidigare arbetat på Hammarskullsskolan i Göteborg. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Henrik Ljungqvist är skolchef i Flen.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Eva Looström har lång erfarenhet av att arbeta med delaktighet och demokratiutveckling tillsammans med barn och unga. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Martin Malmberg är rektor på Rinkebyskolan i Stockholms stad sedan 2017. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Anna Malmsköld är rektor inom anpassad grundskola i Trollhättans stad.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Daniel Nordholm är docent i pedagogik med inriktning mot pedagogiskt ledarskap vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi, Uppsala universitet. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Carlos Rojas är sociolog och doktorand vid Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Niclas Rönnström är docent i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Helene Ärlestig är professor i utbildningsledarskap och docent i pedagogik vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Med bidrag från ledande forskare och erfarna skolledare bjuder den här antologin på både teoretiska insikter och praktiska erfarenheter. Genom att förena forskning och skolprofessionellas röster skapas en unik helhet som ger djupare förståelse för de utmaningar och möjligheter som finns i arbetet för en mer rättvis och inkluderande skola.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Fokus riktas särskilt mot skolor i strukturellt missgynnade områden, där socioekonomiska utmaningar är tydliga och skolledare och huvudmän måste navigera i komplexa och krävande sammanhang. Bokens breda perspektiv och konkreta exempel gör den dock relevant för alla skolmiljöer – oavsett om det handlar om stad, landsbygd eller områden med olika grader av socioekonomisk mångfald.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Leda för likvärdighet</span></span></span></span></span></span><span ><span ><span ><span ><span ><span > erbjuder en djupgående analys av skolutveckling och ledarskap i tre centrala teman:</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >• Områdeskontexters särskildheter och skolans förutsättningar</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >• Rektors ledarlitteraciteter för att verka i ett demokratiskt och kompensatoriskt uppdrag</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >• Undervisningsutveckling och rektors ledning av undervisningsutveckling.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Boken är en ovärderlig resurs för alla som är engagerade i skolutveckling och ledarskap, och som strävar efter att skapa en skola där alla elever, oavsett bakgrund, får möjlighet att nå sin fulla potential.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Åsa Hirsh och Mette Liljenberg är docenter i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet.
Aida Alvinius är professor i ledarskap och ledning vid Försvarshögskolan. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Marika Andersson är rektor på Lövgärdesskolan i Göteborg och kurslärare på rektorsutbildningen i Göteborg. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Eva Andersson Berglund arbetar som biträdande rektor på Bergsjöskolan i Göteborg. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Emma Arneback är lektor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Jenny Bengtsson är fil.dr i pedagogiskt arbete och arbetar som lektor i barn- och ungdomsvetenskap vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Torbjörn Bengtsson är skolledare på Utmarksskolan i Kortedala, Göteborg, med ansvar för skolans högstadium och musikprofil.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Susanne Duek är lektor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för pedagogiska studier, Karlstads universitet. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Linda Forssén arbetar som rektor i grundskolan och har uppdrag inom rektorsutbildningen vid Göteborgs universitet samt inom Samverkan för bästa skola vid Karlstads universitet.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Nils Hammarén är fil.dr i socialt arbete och verksam som professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Happy Hilmarsdottir Arenvall är barn- och ungdomsdirektör i Järfälla kommun och ansvarig för kommunens förskolor och grundskolor. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Jan Håkansson är professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för lärarutbildning, Högskolan Dalarna. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Anette Jahnke är forskare och process- och projektledare vid forskningsinstitutet Ifous.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Carolin Juneberg är skolledare i Göteborgs stad.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Åsa Karlsson Pérez är lektor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Lotta Lekander är verksam som utbildningschef i Göteborgs grundskoleförvaltning med ansvar för samtliga kommunala grundskolor i nordöstra Göteborg. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Linnea Lindquist är biträdande rektor på Husbygårdsskolan F–3 i Stockholms stad och har tidigare arbetat på Hammarskullsskolan i Göteborg. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Henrik Ljungqvist är skolchef i Flen.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Eva Looström har lång erfarenhet av att arbeta med delaktighet och demokratiutveckling tillsammans med barn och unga. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Martin Malmberg är rektor på Rinkebyskolan i Stockholms stad sedan 2017. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Anna Malmsköld är rektor inom anpassad grundskola i Trollhättans stad.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Daniel Nordholm är docent i pedagogik med inriktning mot pedagogiskt ledarskap vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi, Uppsala universitet. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Carlos Rojas är sociolog och doktorand vid Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Niclas Rönnström är docent i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. </span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Helene Ärlestig är professor i utbildningsledarskap och docent i pedagogik vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. </span></span></span></span></span></span>