Svenska tillsammans årskurs 5, bok 2 - Texttyper & Språklära

Svenska tillsammans årskurs 5, bok 2 - Texttyper & Språklära
Serie Svenska tillsammans 4-6
Författare
Förlag Gleerups Utbildning AB
GenreSpråk (inkl. lexikon, parlörer och ordböcker)
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor192
Vikt470 gr
Utgiven2024-06-03
SABFc
ISBN 9789151110639

<strong>Svenska tillsammans</strong> &auml;r ett nytt basl&auml;romedel i svenska f&ouml;r &aring;rskurs 4-6 d&auml;r det aktiva och gemensamma spr&aring;karbetet st&aring;r i centrum. Genom att l&auml;sa och samtala om engagerande texter - och skriva i olika genrer - utvecklar eleverna s&aring;v&auml;l sitt spr&aring;k som sina tankar och k&auml;nslor.&nbsp;
&nbsp;

<strong>I Svenska tillsammans tr&auml;nar</strong> ocks&aring; eleverna sin l&auml;s- och ordf&ouml;rst&aring;else p&aring; ett varierat s&auml;tt. Bas- G&aring; vidare- och Utmaningsuppgifter g&ouml;r det enkelt att differentiera undervisningen och l&aring;ta eleverna arbeta p&aring; olika niv&aring;er.

Varje &aring;rskurs best&aring;r av tv&aring; b&ouml;cker: <strong>Svenska tillsammans bok 1 - L&auml;sa, Skriva, Samtala</strong>&nbsp;och&nbsp;<strong>Svenska tillsammans bok 2 - Texttyper &amp; Spr&aring;kl&auml;ra</strong>.&nbsp;

Bok 1 har fokus p&aring; att eleverna l&auml;ser, skriver och samtalar om inneh&aring;llet i olika texter (dikter, noveller och myt). Bok 2 fokuserar p&aring; texttyperna i l&auml;roplanen och spr&aring;kl&auml;ra. Dessutom finns ett digitalt l&auml;rarmaterial som st&ouml;ttar l&auml;rarens undervisning och en digital elevtr&auml;ning med sj&auml;lvr&auml;ttande uppgifter som bygger vidare p&aring; uppgifterna i b&ouml;ckerna. Svenska tillsammans &aring;rskurs 5, bok 2 - Texttyper &amp; Spr&aring;kl&auml;ra best&aring;r av sex kapitel och fokuserar p&aring; de texttyper som st&aring;r framskrivna i kursplanen i svenska f&ouml;r &aring;rskurs 4-6; &aring;terber&auml;ttande, beskrivande, instruerande, argumenterande, ber&auml;ttande och f&ouml;rklarande text.&nbsp;


Materialet genomsyras av det centrala i cirkelmodellen och st&ouml;ttar eleverna att tillsammans och enskilt att ta sig an och f&ouml;rst&aring; texttypernas inneh&aring;ll, struktur och spr&aring;kliga m&ouml;nster.&nbsp;Bok 2 best&aring;r ocks&aring; av ett separat kapitel med uppgifter som f&auml;rdighetstr&auml;nar eleverna i spr&aring;kl&auml;ra. Spr&aring;kl&auml;ra best&aring;r av uppgifter med betoning p&aring; grammatik, spr&aring;kriktighet, stavning och dialekter.
&nbsp;

<strong>I Svenska tillsammans:</strong>
&bull;&nbsp;&nbsp; &nbsp;tr&auml;nar eleverna l&auml;s-och ordf&ouml;rst&aring;else p&aring; ett varierat s&auml;tt och utvecklar sin f&ouml;rm&aring;ga att samtala och skriva. &nbsp;
&bull;&nbsp;&nbsp; &nbsp;l&auml;ser eleverna engagerande texter som uppmuntrar dem att t&auml;nka och k&auml;nna kring inneh&aring;llet
&bull;&nbsp;&nbsp; &nbsp;f&aring;r eleverna arbeta med de olika texttyperna utifr&aring;n gemensam och individuell l&auml;sning och skrivning
finns Bas- G&aring; vidare- och Utmaningsuppgifter som g&ouml;r det enkelt att differentiera undervisningen.
&nbsp;