Fritidshemmets pedagogik i en ny tid

Fritidshemmets pedagogik i en ny tid
Serie Fritidshemmets pedagogik i en ny tid
Författare
Förlag Gleerups Utbildning AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor280
Vikt508 gr
Utgiven2023-12-12
SABOhka-c
ISBN 9789151108797

Fritidshemmets traditionella pedagogik utmanas idag och alltmer av dess verksamhet riktas mot utbildning. Fritidshemmet ska både erbjuda elever en meningsfull fritid och undervisning kopplad till ett centralt innehåll. För att lyckas med detta dubbla läroplansuppdrag behöver fritidshemmet bland annat en pedagogik som, även framöver, bygger på elevers delaktighet, socialt och relationellt lärande. Fritidshemmet har en lång pedagogisk tradition som institution, och den här boken belyser hur uppdrag, mål, styrning och innehåll har förändrats över tid.

Den f&ouml;rsta delen av <strong>Fritidshemmets pedagogik i en ny tid </strong>beskriver f&ouml;r&auml;ndringar i fritidshemmets uppdrag, profession och den socialpedagogiska traditionen. Bokens andra del inneh&aring;ller kapitel om likv&auml;rdighet, kvalitet och dagens utbildning till l&auml;rare i fritidshem. Den tredje delen handlar om fritidshemmets inneh&aring;ll och tar sin utg&aring;ngspunkt i didaktik och barns perspektiv. I bokens andra upplaga har samtliga kapitel uppdaterats och tre nya kapitel tillkommit. Dessa nya kapitel diskuterar estetisk verksamhet i fritidshemmet, arbetet med l&auml;rande f&ouml;r h&aring;llbar utveckling samt sociala relationer och delaktighet i relation till den digitala v&auml;rlden.

Bokens redakt&ouml;rer &auml;r forskare och l&auml;rarutbildare med inriktning mot fritidshemmets pedagogik. De har alla en bakgrund som fritidspedagoger och har genom m&ouml;tet med l&auml;rarstudenter, fritidshemspersonal och forskning p&aring; olika s&auml;tt studerat fritidshemmet.

Helena Ackesj&ouml; &auml;r docent i pedagogik vid Linn&eacute;universitetet.&nbsp;
Birgit Andersson har varit lektor i pedagogiskt arbete vid Ume&aring; universitet.&nbsp;
Catarina Andishmand &auml;r lektor i barn- och ungdomsvetenskap vid G&ouml;teborgs universitet och undervisar p&aring; grundl&auml;rarutbildningen med inriktning mot fritidshem.&nbsp;
Marianne Dahl &auml;r lektor i pedagogik vid Linn&eacute;universitetet (campus Kalmar).&nbsp;
Helene Elvstrand &auml;r bitr&auml;dande professor i pedagogiskt arbete med inriktning fritidshem vid Link&ouml;pings universitet.&nbsp;
Jan Gustafsson Nyckel (red.) &auml;r professor i utbildningsvetenskap vid H&ouml;gskolan V&auml;st.&nbsp;
Bj&ouml;rn Haglund (red.) &auml;r docent i barn- och ungdomsvetenskap och arbetar vid H&ouml;gskolan i G&auml;vle.&nbsp;
Mikaela Johansson &auml;r grundl&auml;rare med inriktning fritidshem.&nbsp;
Karin Lager (red.) &auml;r universitetslektor vid G&ouml;teborgs universitet.&nbsp;
Per Lindqvist &auml;r professor i pedagogik vid Linn&eacute;universitetet.&nbsp;
Carolina Martinez &auml;r docent i medie- och kommunikationsvetenskap och lektor i barn- och ungdomsvetenskap vid Malm&ouml; universitet.&nbsp;
Ulla Karin Nord&auml;nger &auml;r professor i pedagogik vid Linn&eacute;universitetet.&nbsp;
Monica Orwehag &auml;r fil. dr. i pedagogik och lektor vid H&ouml;gskolan V&auml;st, men ocks&aring; utbildad fritidspedagog.&nbsp;
Einar Sundsdal, fil.dr, &auml;r f&ouml;rste amanuens i pedagogik vid Institutet f&ouml;r pedagogik och livsl&aring;ngt l&auml;rande vid Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet (NTNU).&nbsp;
Kristina Thorshag, fil lic i pedagogik, &auml;r adjunkt vid G&ouml;teborgs Universitet.&nbsp;
Marie-Helene Zimmerman Nilsson &auml;r docent i pedagogik vid H&ouml;gskolan V&auml;st.&nbsp;
Maria &Oslash;ksnes, fil.dr, &auml;r professor i pedagogik vid Institutet f&ouml;r l&auml;rarutbildning vid Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet (NTNU).&nbsp;
&nbsp;