Skrivundervisningens grunder

Skrivundervisningens grunder
Medverkande
Förlag Gleerups Utbildning AB
GenreSpråk (inkl. lexikon, parlörer och ordböcker)
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor360
Vikt658 gr
Utgiven2023-08-08
SABEabf
ISBN 9789151108513

Att erövra skriftspråket är en fantastisk, utmanande och komplex uppgift. För eleven handlar det om såväl kognitiva, språkliga och kroppsliga, som sociala faktorer. För läraren gäller det att designa undervisningen så att den skapar förutsättningar för delaktighet och lärande hos alla elever.

I <strong>Skrivundervisningens grunde</strong>r delar forskare och l&auml;rarutbildare med sig av sin m&aring;ng&aring;riga erfarenhet inom f&auml;ltet. Boken ger en bred &ouml;versikt &ouml;ver aktuell forskning om att l&auml;ra sig skriva. Den visar p&aring; alla de f&ouml;rm&aring;gor, kunskaper och kompetenser som kr&auml;vs f&ouml;r en framg&aring;ngsrik skrivundervisning och f&ouml;r skrivl&auml;rande i dagens komplexa samh&auml;lle.&nbsp;

Alla kapitel &auml;r f&ouml;rankrade i skolans v&auml;rld och de v&auml;ver p&aring; olika s&auml;tt ihop teori och praktik. De handlar bland annat om skrivutveckling och skrivandets hantverk, skrivr&ouml;rlighet, elevers skrivande i olika &auml;mnen och skrivbed&ouml;mning, men ocks&aring; om flerspr&aring;kighet, kreativ grammatik, och multimodalt skrivande. F&ouml;rfattarna behandlar ocks&aring; dyslexi och skrivsv&aring;righeter, skrivande ur specialpedagogiska och inkluderande perspektiv samt hur skrivandet kan bidra till ett &ouml;kat deltagande och engagemang f&ouml;r demokratins k&auml;rnv&auml;rden.&nbsp;

I slutet av de flesta kapitel ges f&ouml;rslag p&aring; diskussionsfr&aring;gor och praktiska uppgifter f&ouml;r att knyta ihop teori och praktik.

I bokens andra upplaga &auml;r samtliga kapitel uppdaterade och reviderade enligt den nya l&auml;roplanen (Lgr22). Vidare har ett kapitel tillkommit som lyfter de estetiska l&auml;rprocessernas betydelse i skrivundervisningen. &nbsp;

Bokens redakt&ouml;rer &auml;r Karin Forsling och Catharina Tjernberg.
Karin Forsling (red.) &auml;r filosofie doktor i specialpedagogik och verksam som lektor vid Karlstads universitet.&nbsp;
Catharina Tjernberg (red.) &auml;r filosofie doktor i specialpedagogik och universitetslektor vid Karlstads universitet.&nbsp;
Tarja Alatalo &auml;r professor pedagogiskt arbete vid Institutionen f&ouml;r l&auml;rarutbildning vid H&ouml;gskolan Dalarna.&nbsp;
M&auml;rtha Andersson &auml;r filosofie doktor och universitetslektor i svenska med didaktisk inriktning vid Lule&aring; tekniska universitet.&nbsp;
Susanna Andersson &auml;r adjunkt i specialpedagogik och doktorand i didaktik p&aring; M&auml;lardalens h&ouml;gskola.&nbsp;
Anna Fouganthine &auml;r filosofie doktor i specialpedagogik och verksam som lektor vid Linn&eacute;universitetet samt vid ILT, Inl&auml;sningstj&auml;nst i Stockholm.&nbsp;
Elisabeth Frank &auml;r filosofie doktor och universitetslektor i pedagogik vid Linn&eacute;universitetet.&nbsp;
&Aring;sa av Geijerstam &auml;r docent i didaktik med inriktning svenska vid Uppsala universitet.&nbsp;
Camilla Gr&ouml;nvall Fransson &auml;r doktorand i nordiska spr&aring;k vid G&ouml;teborgs universitet.&nbsp;
Carina Hermansson &auml;r docent i pedagogiskt arbete vid Ume&aring; universitet.&nbsp;
Katarina Herrlin &auml;r universitetslektor i didaktik med inriktning mot l&auml;s- och skrivutveckling vid Linn&eacute;universitetet.&nbsp;
Elisabet H&auml;renstam &auml;r f&ouml;rfattare, l&auml;rare, l&auml;rarutbildare och ber&auml;ttare.&nbsp;
Annelie K. Johansson &auml;r &nbsp;adjunkt i svenska spr&aring;ket och doktorand i pedagogiskt arbete p&aring; Karlstads universitet.&nbsp;
Anne-Marie K&ouml;rling &auml;r l&auml;rare, f&ouml;rfattare och f&ouml;rel&auml;sare.&nbsp;
Caroline Liberg &auml;r professor emerita i utbildningsvetenskap med inriktning mot l&auml;s- och l&auml;rprocesser vid Uppsala universitet.&nbsp;
Eva Lindgren &auml;r professor i spr&aring;kdidaktik vid Ume&aring; universitet.&nbsp;
Gunilla Sandberg &auml;r professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid M&auml;lardalens h&ouml;gskola.&nbsp;
Gustaf B. Skar &auml;r professor vid Skrivesenteret i Trondheim.&nbsp;
Marie Nilsberth &auml;r docent i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.&nbsp;
&Aring;sa Wedin &auml;r filosofie doktor i andraspr&aring;ksforskning och professor i pedagogiskt arbete vid H&ouml;gskolan Dalarna.&nbsp;
Maria Westman &auml;r filosofie doktor i nordiska spr&aring;k, docent och universitetslektor i didaktik med inriktning svenska vid institutionen f&ouml;r didaktik, pedagogik och utbildningsstudier vid Uppsala universitet.&nbsp;
Daroon Yassin Falk &auml;r filosofie doktor och universitetslektor i svenska spr&aring;ket vid &Ouml;rebro universitet.&nbsp;