Skolledare i mötet mellan nationella mål och lokal policy : – nya utmaningar och utvecklingstrender

Skolledare i mötet mellan nationella mål och lokal policy : – nya utmaningar och utvecklingstrender
Författare
Medverkande
Förlag Gleerups Utbildning AB
GenreSamhälle, politik och debatt
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor304
Vikt566 gr
Utgiven2022-08-09
SABO
ISBN 9789151107578

Hur ser skolledare på sina förutsättningar att utöva yrket i skärningspunkten mellan nationell policy och lokala genomförandestrukturer? I denna antologi problematiseras och analyseras data från totalundersökningar genomförda bland annat bland skolledare i förskola och skola. Läsaren möter skolledare som trivs i yrket och som anser att de kan medverka till en bra utveckling. Samtidigt beskriver en rektor sin arbetssituation som ”att bygga en rondell i rusningstrafik” med hänvisning till de senaste decenniernas omfattande nationella reformer. 

I denna andra upplaga av <strong>Skolledare i m&ouml;tet mellan nationella m&aring;l och lokal policy &ndash; nya utmaningar och utvecklingstrender</strong> har samtliga kapitel reviderats, och tv&aring; har tillkommit. Nya analyser har gjorts utifr&aring;n det senaste decenniets f&ouml;r&auml;ndrade policy och kunskapsl&auml;ge. Kunskapen om skolans utmaningar har &ouml;kat genom forskning och statliga utredningar men det &aring;terspeglas inte i lagstiftning och formulering av ny policy. &nbsp;

I kapitlen diskuteras bland annat skolledares professionella normer, etik, vetenskapliga grund, vilket handlingsutrymme som finns och vad som skiljer &ouml;ver- och underpresterande skolor &aring;t. &nbsp;F&ouml;rfattarna tar sin utg&aring;ngspunkt fr&aring;n olika vetenskapliga discipliner som statsvetenskap, pedagogik, sociologi, r&auml;ttssociologi och genusvetenskap. Varje kapitel avslutas med att diskutera det senaste decenniets utmaningar och m&ouml;jliga utvecklingstrender.

Bokens redakt&ouml;rer &auml;r Elisabet Nihlfors, professor i pedagogik med inriktning mot ledarskap vid Uppsala universitet och Olof Johansson, senior professor i statsvetenskap vid Centrum f&ouml;r skolledarutveckling i Ume&aring;.
&nbsp;