Etik, berättelser och samtal : att använda skönlitteratur i etikundervisning
Serie | Etik, berättelser och samtal |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Gleerups Utbildning AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 160 |
Vikt | 262 gr |
Utgiven | 2022-11-14 |
SAB | E |
ISBN | 9789151107547 |
Vad innebär en förmåga att möta andra människor med omsorg och respekt? Hur kan grundläggande demokratiska värden som jämlikhet och rättvisa, jämställdhet och likaberättigande, tolkas? Och på vilket sätt kan detta synliggöras och diskuteras i undervisning?
Etik är ett av läroplanens tydligast framskrivna perspektiv. Det ska genomsyra all verksamhet i skolan och finns med i de flesta av skolans ämnen, med särskild hemvist i religionskunskapsämnet.
Att undervisa i etik kan emellertid upplevas som en utmaning. Ett sätt att arbeta med svåra frågor i etikundervisningen är att ta hjälp av skönlitteraturen. Genom litteraturen ges eleverna möjligheter att möta situationer de inte hade mött annars, och på så vis förbereda sig för kommande händelser i det egna livet. I den här boken beskrivs en etikundervisning som med hjälp av skönlitteratur ger förutsättningar för elevers utveckling av en mångdimensionell etisk kompetens, det vill säga en kompetens att identifiera en etisk situation, att göra en bedömning av situationen, att motivera sina val och att sedan välja att handla.
I boken presenteras även en undervisningsmodell samt arton lektionsplaneringar för skönlitteraturbaserad etikundervisning i årskurs 5 och 8.
<strong>Olof Franck</strong> (red.) är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen och docent i religionsfilosofi vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet.
<strong>Annika Lilja</strong> (red.) är docent i pedagogiskt arbete vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet.
<strong>Camilla Erenmalm</strong> är mellanstadielärare på Bergums skola i Göteborg.
<strong>Marie-Louise Farmängen</strong> är mellanstadielärare på Särö skola i Kungsbacka kommun.
<strong>Anders Gjerlöv</strong> är lärare i de samhällsorienterande ämnena på Lexby skola i Partille kommun.
<strong>Sara Johansson</strong> är lärare i svenska på Bergums skola i Göteborg.
<strong>David Lifmark</strong> är lektor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet. Hans forskningsintressen rör lärares yrkesetik och värdegrundsarbete.
<strong>Anna Lyngfelt</strong> är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot svenska vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet.
<strong>Christina Osbeck</strong> är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet.
<strong>Karin Sporre</strong> är professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet.