Språkdidaktik för yrkeslärare – Utmaningar och möjligheter

Språkdidaktik för yrkeslärare – Utmaningar och möjligheter
Serie Språkdidaktik för yrkeslärare
Författare
Förlag Gleerups Utbildning AB
GenreSpråk (inkl. lexikon, parlörer och ordböcker)
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor176
Vikt300 gr
Utgiven2023-02-15
ISBN 9789151107516

Språket har en central roll i all utbildning. Det är både lärarens undervisningsredskap och elevernas lärverktyg – så även i yrkesutbildningar. Att använda språket som verktyg handlar om att arbeta aktivt med elevernas språkliga resurser och förutsättningar. Det gör läraren genom att vara tydlig och noggrann med de begrepp och språkliga uttryck som används under lektioner och i läromedel och att erbjuda språkliga stödstrukturer och möjligheter att använda språket på olika sätt och i olika sammanhang. Möjligheterna är många, men det är också utmaningarna.
 

Den här boken utgår från yrkeslärares språkdidaktiska utmaningar och visar hur dessa kan mötas genom en språkligt tillgänglig undervisning, där alla elever kan bidra och vara delaktiga. 
 

<strong>Spr&aring;kdidaktik&nbsp;f&ouml;r yrkesl&auml;rare</strong> ger m&aring;nga exempel p&aring; hur yrkesl&auml;rare kan arbeta med spr&aring;ket i undervisningen, b&aring;de i teoretiska och praktiska moment. &nbsp;F&ouml;r att kunna g&ouml;ra spr&aring;kdidaktiska anpassningar och erbjuda alternativa undervisnings- och bed&ouml;mningsformer beh&ouml;ver yrkesl&auml;raren vara spr&aring;kligt medveten och ha kunskap om spr&aring;klig s&aring;rbarhet. Hur kan l&auml;raren arbeta med elever med varierande spr&aring;kliga f&ouml;ruts&auml;ttningar, till exempel spr&aring;kst&ouml;rning och dyslexi, eller spr&aring;kligt s&aring;rbara elever utan n&aring;gon diagnostiserad funktionsneds&auml;ttning?&nbsp;
&nbsp;

Boken v&auml;nder sig i f&ouml;rsta hand till verksamma och blivande yrkesl&auml;rare, men kan &auml;ven anv&auml;ndas av l&auml;rare och skolledare som arbetar med yrkesutbildning. Boken l&auml;mpar sig v&auml;l f&ouml;r kollegial fortbildning, inte minst genom de exempel och diskussionsfr&aring;gor som finns i det avslutande kapitlet.&nbsp;
&nbsp;

Jenny Edvardsson &auml;r legitimerad l&auml;rare och doktorand i pedagogiskt arbete vid H&ouml;gskolan Kristianstad, d&auml;r hon &auml;ven undervisar blivande yrkesl&auml;rare.&nbsp;

Barbro Bruce &auml;r legitimerad logoped, med. doktor i logopedi och docent i utbildningsvetenskap med inriktning specialpedagogik.&nbsp;
&nbsp;