Etik i professionellt lärarskap
Författare | |
---|---|
Förlag | Gleerups Utbildning AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 168 |
Vikt | 278 gr |
Utgiven | 2021-11-12 |
SAB | Emia |
ISBN | 9789151107158 |
En medveten och gemensam professionsetik bidrar till att utveckla den etiska kompetensen och innebär att lärare får inspiration och stöd för det dagliga yrkesutövandet. Under en vanlig dag i skolan och förskolan uppstår ofta svåra situationer, där lärare måste agera snabbt och många gånger på egen hand. Detta kräver en etisk beredskap.
ETIK I PROFESSIONELLT LÄRARSKAP visar hur reflektion och kommunikation förbereder läraren inför professionsetiska problem. I tre fall beskriver författarna dilemman hämtade ur skolans och förskolans verklighet och resonerar sedan kring de värden som varje fall aktualiserar. Resonemangen fördjupas med hjälp av etiska begrepp och tankegångar. I boken ges också förslag på sätt att förhålla sig till och agera i de olika situationerna, såväl för den enskilda läraren som för personalgruppen i stort. I denna tredje reviderade upplaga har ny forskning och nya riktlinjer för förskolan och skolan inkluderats. Fallbeskrivningarna har också uppdaterats för att ge ökad igenkänning.
Sara Irisdotter Aldenmyr, professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna, Kirsten GrØnlien Zetterqvist, TD i religionsfilosofi, och Ann Paulin, gymnasielärare, har alla lång erfarenhet av undervisning i lärarutbildning.
ETIK I PROFESSIONELLT LÄRARSKAP visar hur reflektion och kommunikation förbereder läraren inför professionsetiska problem. I tre fall beskriver författarna dilemman hämtade ur skolans och förskolans verklighet och resonerar sedan kring de värden som varje fall aktualiserar. Resonemangen fördjupas med hjälp av etiska begrepp och tankegångar. I boken ges också förslag på sätt att förhålla sig till och agera i de olika situationerna, såväl för den enskilda läraren som för personalgruppen i stort. I denna tredje reviderade upplaga har ny forskning och nya riktlinjer för förskolan och skolan inkluderats. Fallbeskrivningarna har också uppdaterats för att ge ökad igenkänning.
Sara Irisdotter Aldenmyr, professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna, Kirsten GrØnlien Zetterqvist, TD i religionsfilosofi, och Ann Paulin, gymnasielärare, har alla lång erfarenhet av undervisning i lärarutbildning.