Didaktikens språk : om skolundervisningens mål, innehåll och form
Medverkande | |
---|---|
Förlag | Gleerups Utbildning AB |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 208 |
Vikt | 384 gr |
Utgiven | 2022-04-29 |
SAB | Eab |
ISBN | 9789151105482 |
Det finns mycket som förenar lärares arbete, oavsett ämnesområde och nivå i utbildningssystemet. Principiella frågor om hur elever kan utmanas och stimuleras till utveckling och lärande, liksom övergripande frågor om skolans syfte och mål, är något som alla lärare reflekterar över. Lärare behöver därför ett gemensamt språk som möjliggör samtal och reflektion.
I den här boken samlas bidrag från olika didaktiska traditioner kring gemensamma frågor om skolundervisningens mål, innehåll och form. Syftet med boken är att ge blivande och yrkesverksamma lärare en fördjupad förståelse för hur dessa didaktiska frågor förstås och hanteras inom olika traditioner och hur de kan användas som utgångspunkt för lärares handlande i klassrummet. En sådan förståelse kan bidra till utvecklandet av såväl ett eget som ett gemensamt didaktiskt språk.
<strong>Didaktikens språk – om skolundervisningens mål, innehåll och form</strong> sammanför allmändidaktiska, skoldidaktiska och ämnesdidaktiska perspektiv och ger på så sätt en bred bild av lärares didaktiska arbete. Den innehåller bland annat kapitel om skolans demokratiuppdrag, hur man som lärare kan arbeta med att utveckla elevers ämnesspråk och hur läroplanen kan fungera som ett arbetsredskap för lärare i deras dagliga arbete.
Bokens redaktörer är <strong>Andreas Nordin</strong>, docent i pedagogik vid Linnéuniversitetet, och <strong>Michael Uljens</strong>, professor i pedagogik vid Åbo Akademi i Vasa.
<strong>Innehållsförteckning:</strong>
<strong>Introduktion</strong>
Andreas Nordin & Michael Uljens
<strong>DEL 1, SKOLANS DIDAKTIK OCH UNDERVISNINGENS MÅL</strong>
1. Didaktik – att utbilda demokratiska medborgare, Ninni Wahlström
2. Icke-affirmativ didaktik för skolan, Michael Uljens & Andreas Nordin
<strong>DEL 2, SKOLANS DIDAKTIK OCH UNDERVISNINGENS INNEHÅLL</strong>
3. Ämnesöverskridande arbete för integrering av skolämnens kunskaps- och demokratiuppdrag, Mats Lindahl, Ulrika Bossér & Katarina Schenker
4. Att utveckla matematisk litteracitet, Jeppe Skott & Hanna Palmér
5. Kunskapsutveckling genom ämnesspråk, Kristina Danielsson & Ewa Bergh Nestlog
6. Språkpraktiker som didaktiskt kontrakt i skolämnet engelska, Marie Källkvist, Henrik Gyllstad, Erica Sandlund & Pia Sundqvist
7. Språk- och kunskapsutvecklande arbete i språkligt heterogena klassrum, Päivi Juvonen & Jenny Uddling
8. När undervisning och lek flätas samman – matematikdidaktik för de yngre åldrarna, Hanna Palmér & Camilla Björklund
<strong>DEL 3, SKOLANS DIDAKTIK OCH UNDERVISNINGENS FORM</strong>
9. Den didaktiska relationen, Liselotte Eek-Karlsson
10. Autenticitet och lärande erfarenheter, Angela Marx Åberg
11. Digitaliserad reflektion kring lärares agerande i klassrumsinteraktion, Annaliina Gynne, Maria Larsson & Olcay Sert
12. Didaktiskt utvecklingsarbete i samverkan, Ewa Bergh Nestlog & Henrik Nilsson
13. Lärares läroplansarbete och didaktiska repertoarer, Daniel Sundberg
---
Medförfattare till boken är:
<strong>Ewa Bergh Nestlog</strong> är professor i svenska språket med didaktisk inriktning vid Linnéuniversitetet.
<strong>Camilla Björklund</strong> är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet.
<strong>Ulrika Bossér</strong> är lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet.
<strong>Kristina Danielsson</strong> är professor i svenska vid Linnéuniversitetet och professor i svenska med didaktisk inriktning vid Stockholms universitet.
<strong>Liselotte Eek-Karlsson</strong> är lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet.
<strong>Henrik Gyllstad</strong> är universitetslektor och docent i engelsk språkvetenskap vid Språk- och litteraturcentrum vid Lunds universitetet.
<strong>Annaliina Gynne</strong> är lektor i didaktik och ämnesföreträdare för svenska som andraspråk vid Mälardalens universitet.
<strong>Päivi Juvonen</strong> är professor i svenska som andraspråk vid Linnéuniversitetet.
<strong>Marie Källkvist</strong> är docent i engelska med språkvetenskaplig inriktning vid Lunds universitet och gästprofessor vid Linnéuniversitetet.
<strong>Maria Larsson</strong> är lektor i matematikdidaktik vid Mälardalens universitet.
<strong>Mats Lindahl</strong> har arbetat som ämneslärare i gymnasieskolan och som professor i naturvetenskapens didaktik vid Linnéuniversitetet.
<strong>Angela Marx Åberg</strong> är lektor i tyska med didaktisk inriktning vid Linnéuniversitetet.
<strong>Henrik Nilsson</strong> är lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet.
<strong>Hanna Palmér</strong> är professor i matematikdidaktik vid Linnéuniversitetet.
<strong>Erica Sandlund</strong> är docent i engelsk språkvetenskap vid Karlstads universitet.
<strong>Katarina Schenker</strong> är docent i idrottsvetenskap vid Linnéuniversitetet.
<strong>Olcay Sert</strong> är professor i engelskdidaktik vid Mälardalens universitet.
<strong>Jeppe Skott</strong> är professor i matematikdidaktik vid Linnéuniversitet och vid Universitetet i Agder i Norge.
<strong>Daniel Sundberg</strong> är professor i pedagogik med inriktning mot läroplansteori och didaktik vid Linnéuniversitetet.
<strong>Pia Sundqvist</strong> är docent i engelsk språkvetenskap och førsteamanuensis i engelskdidaktik vid Universitetet i Oslo.
<strong>Jenny Uddling</strong> är lektor i språkdidaktik med inriktning mot svenska som andraspråk vid Högskolan i Borås.
<strong>Ninni Wahlström</strong> är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet.