Didaktikens språk : om skolundervisningens mål, innehåll och form

Didaktikens språk : om skolundervisningens mål, innehåll och form
Medverkande
Förlag Gleerups Utbildning AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor208
Vikt384 gr
Utgiven2022-04-29
SABEab
ISBN 9789151105482

Det finns mycket som förenar lärares arbete, oavsett ämnesområde och nivå i utbildningssystemet. Principiella frågor om hur elever kan utmanas och stimuleras till utveckling och lärande, liksom övergripande frågor om skolans syfte och mål, är något som alla lärare reflekterar över. Lärare behöver därför ett gemensamt språk som möjliggör samtal och reflektion.

I den här boken samlas bidrag från olika didaktiska traditioner kring gemensamma frågor om skolundervisningens mål, innehåll och form. Syftet med boken är att ge blivande och yrkesverksamma lärare en fördjupad förståelse för hur dessa didaktiska frågor förstås och hanteras inom olika traditioner och hur de kan användas som utgångspunkt för lärares handlande i klassrummet. En sådan förståelse kan bidra till utvecklandet av såväl ett eget som ett gemensamt didaktiskt språk.

<strong>Didaktikens spr&aring;k &ndash; om skolundervisningens m&aring;l, inneh&aring;ll och form</strong>&nbsp;sammanf&ouml;r allm&auml;ndidaktiska, skoldidaktiska och &auml;mnesdidaktiska perspektiv och ger p&aring; s&aring; s&auml;tt en bred bild av l&auml;rares didaktiska arbete. Den inneh&aring;ller bland annat kapitel om skolans demokratiuppdrag, hur man som l&auml;rare kan arbeta med att utveckla elevers &auml;mnesspr&aring;k och hur l&auml;roplanen kan fungera som ett arbetsredskap f&ouml;r l&auml;rare i deras dagliga arbete.

Bokens redakt&ouml;rer &auml;r <strong>Andreas Nordin</strong>, docent i pedagogik vid Linn&eacute;universitetet, och <strong>Michael Uljens</strong>, professor i pedagogik vid &Aring;bo Akademi i Vasa.


<strong>Inneh&aring;llsf&ouml;rteckning:</strong>

<strong>Introduktion</strong>
Andreas Nordin &amp; Michael Uljens
<strong>DEL 1,&nbsp;SKOLANS DIDAKTIK OCH UNDERVISNINGENS M&Aring;L</strong>
1. Didaktik &ndash; att utbilda demokratiska medborgare, Ninni Wahlstr&ouml;m
2. Icke-affirmativ didaktik f&ouml;r skolan, Michael Uljens &amp; Andreas Nordin
<strong>DEL 2, SKOLANS DIDAKTIK OCH UNDERVISNINGENS INNEH&Aring;LL</strong>
3. &Auml;mnes&ouml;verskridande arbete f&ouml;r integrering av skol&auml;mnens kunskaps- och demokratiuppdrag, Mats Lindahl, Ulrika Boss&eacute;r &amp; Katarina Schenker
4. Att utveckla matematisk litteracitet, Jeppe Skott &amp; Hanna Palm&eacute;r
5. Kunskapsutveckling genom &auml;mnesspr&aring;k, Kristina Danielsson &amp; Ewa Bergh Nestlog
6. Spr&aring;kpraktiker som didaktiskt kontrakt i skol&auml;mnet engelska, Marie K&auml;llkvist, Henrik Gyllstad, Erica Sandlund &amp; Pia Sundqvist
7. Spr&aring;k- och kunskapsutvecklande arbete i spr&aring;kligt heterogena klassrum, P&auml;ivi Juvonen &amp; Jenny Uddling
8. N&auml;r undervisning och lek fl&auml;tas samman &ndash; matematikdidaktik f&ouml;r de yngre &aring;ldrarna, Hanna Palm&eacute;r &amp; Camilla Bj&ouml;rklund
<strong>DEL 3, SKOLANS DIDAKTIK OCH UNDERVISNINGENS FORM</strong>
9. Den didaktiska relationen, Liselotte Eek-Karlsson
10. Autenticitet och l&auml;rande erfarenheter, Angela Marx &Aring;berg
11. Digitaliserad reflektion kring l&auml;rares agerande i klassrumsinteraktion, Annaliina Gynne, Maria Larsson &amp; Olcay Sert
12. Didaktiskt utvecklingsarbete i samverkan, Ewa Bergh Nestlog &amp; Henrik Nilsson
13. L&auml;rares l&auml;roplansarbete och didaktiska repertoarer, Daniel Sundberg
---

Medf&ouml;rfattare till boken &auml;r:
<strong>Ewa Bergh Nestlog</strong> &auml;r professor i svenska spr&aring;ket med didaktisk inriktning vid Linn&eacute;universitetet.
<strong>Camilla Bj&ouml;rklund</strong> &auml;r professor i pedagogik vid G&ouml;teborgs universitet.&nbsp;
<strong>Ulrika Boss&eacute;r</strong> &auml;r lektor i pedagogik vid Linn&eacute;universitetet.&nbsp;
<strong>Kristina Danielsson</strong> &auml;r professor i svenska vid Linn&eacute;universitetet och professor i svenska med didaktisk inriktning vid Stockholms universitet.&nbsp;
<strong>Liselotte Eek-Karlsson</strong> &auml;r lektor i pedagogik vid Linn&eacute;universitetet.&nbsp;
<strong>Henrik Gyllstad</strong> &auml;r universitetslektor och docent i engelsk spr&aring;kvetenskap vid Spr&aring;k- och litteraturcentrum vid Lunds universitetet.&nbsp;
<strong>Annaliina Gynne</strong> &auml;r lektor i didaktik och &auml;mnesf&ouml;retr&auml;dare f&ouml;r svenska som andraspr&aring;k vid M&auml;lardalens universitet.&nbsp;
<strong>P&auml;ivi Juvonen</strong> &auml;r professor i svenska som andraspr&aring;k vid Linn&eacute;universitetet.&nbsp;
<strong>Marie K&auml;llkvist</strong> &auml;r docent i engelska med spr&aring;kvetenskaplig inriktning vid Lunds universitet och g&auml;stprofessor vid Linn&eacute;universitetet.&nbsp;
<strong>Maria Larsson</strong> &auml;r lektor i matematikdidaktik vid M&auml;lardalens universitet.&nbsp;
<strong>Mats Lindahl</strong> har arbetat som &auml;mnesl&auml;rare i gymnasieskolan och som professor i naturvetenskapens didaktik vid Linn&eacute;universitetet.&nbsp;
<strong>Angela Marx &Aring;berg</strong> &auml;r lektor i tyska med didaktisk inriktning vid Linn&eacute;universitetet.&nbsp;
<strong>Henrik Nilsson</strong> &auml;r lektor i pedagogik vid Linn&eacute;universitetet.&nbsp;
<strong>Hanna Palm&eacute;r</strong> &auml;r professor i matematikdidaktik vid Linn&eacute;universitetet.&nbsp;
<strong>Erica Sandlund</strong> &auml;r docent i engelsk spr&aring;kvetenskap vid Karlstads universitet.&nbsp;
<strong>Katarina Schenker</strong> &auml;r docent i idrottsvetenskap vid Linn&eacute;universitetet.
<strong>Olcay Sert</strong> &auml;r professor i engelskdidaktik vid M&auml;lardalens universitet.&nbsp;
<strong>Jeppe Skott</strong> &auml;r professor i matematikdidaktik vid Linn&eacute;universitet och vid Universitetet i Agder i Norge.&nbsp;
<strong>Daniel Sundberg</strong> &auml;r professor i pedagogik med inriktning mot l&auml;roplansteori och didaktik vid Linn&eacute;universitetet.&nbsp;
<strong>Pia Sundqvist</strong> &auml;r docent i engelsk spr&aring;kvetenskap och f&oslash;rsteamanuensis i engelskdidaktik vid Universitetet i Oslo.&nbsp;
<strong>Jenny Uddling</strong> &auml;r lektor i spr&aring;kdidaktik med inriktning mot svenska som andraspr&aring;k vid H&ouml;gskolan i Bor&aring;s.&nbsp;
<strong>Ninni Wahlstr&ouml;m</strong> &auml;r professor i pedagogik vid Linn&eacute;universitetet.&nbsp;