Teorier för undervisning och lärande

Teorier för undervisning och lärande
Författare
Förlag Gleerups Utbildning AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor200
Vikt372 gr
Utgiven2021-08-20
SABEa
ISBN 9789151101590

Hur kan teoretiska antaganden bli verktyg för att förstå, planera och utvärdera undervisning? Kan teorier bidra till att elever får bättre möjligheter till lärande? Hur kan lärande utformas så att barn och elever får möjlighet att utvecklas till sin fulla potential?

Tankar och antaganden om vad som krävs för att elever ska lära styr utformningen av undervisningen. De fungerar som ett slags glasögon och gör att vissa saker fokuseras mer än andra. I den här boken får läsaren en bred förståelse för olika teoretiska perspektiv, och verktyg för att förstå undervisning och lärande på olika sätt. Genom att bli medveten om vad som styr utformningen av undervisningssituationer kan lärare skapa bättre förutsättningar för att planera och genomföra en undervisning som möter elevernas behov. En bred teoretisk förståelse innebär fler möjligheter att förändra och utveckla den egna undervisningen.

I Teorier för undervisning och lärande beskrivs variationsteoretiska, didaktiska, sociokulturella, pragmatiska, konstruktivistiska, kognitiva och transformativa teorier samt förbättringsvetenskap som ett perspektiv för professions- och skolutveckling. Här presenteras var och hur teorierna utvecklats, vilka antaganden de bygger på och på vilket sätt de påverkar hur undervisning och lärande formas i barngrupper eller skolklasser. I boken ges genomgående exempel på hur undervisning utformas och lärande förstås utifrån olika teoretiska antaganden, i relation till vilket innehåll som behandlas. 

<strong>Mona Holmqvist (red.)</strong> &auml;r professor i utbildningsvetenskap samt docent i pedagogik vid Malm&ouml; universitet. Bokens &ouml;vriga f&ouml;rfattare &auml;r alla verksamma vid Malm&ouml; universitet, d&auml;r de &auml;r l&auml;rarutbildare och bedriver forskning om undervisning och l&auml;rande i olika skolformer och &auml;mnesomr&aring;den.

<strong>Lotta Anderson </strong>&auml;r docent i specialpedagogik. Hennes forskningsintresse ber&ouml;r elever med funktionsneds&auml;ttning i grundskola och s&auml;rskola samt studenter med funktionsneds&auml;ttning i h&ouml;gre utbildning.

<strong>Jesper Sj&ouml;str&ouml;m</strong> &auml;r bitr&auml;dande professor i utbildningsvetenskap och docent i naturvetenskapernas didaktik vid Malm&ouml; universitet. Hans forskningsintressen &auml;r dels bildnings- och h&aring;llbarhetsorienterad undervisning i och om s&auml;rskilt de naturvetenskapliga &auml;mnena, dels (&auml;mnes)didaktiska teorier/modeller och hur de kan anv&auml;ndas f&ouml;r och utvecklas genom didaktisk modellering.

<strong>Anna-Karin Svensson</strong> &auml;r lektor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Malm&ouml; universitet. Anna-Karin Svensson undervisar blivande speciall&auml;rare med inriktning spr&aring;k, -l&auml;s och skrivutveckling. Hennes forskningsintresse ber&ouml;r studenters l&auml;rande i h&ouml;gre utbildning med s&auml;rskilt intresse f&ouml;r academic literacy.