Jag läser B DAISY-format
Serie | Jag läser |
---|---|
Författare | |
Förlag | Liber |
Genre | Språk (inkl. lexikon, parlörer och ordböcker) |
Format | DB |
Språk | Svenska |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2008-10-24 |
SAB | uFc |
ISBN | 9789147903740 |
Läslära av Martin Widmark
En av Sveriges mest populära barnboksförfattare, Martin Widmark, har skrivit vår populära läslära Jag läser. Det är en läslära med ett antal spännande och fantasirika böcker som definitivt lockar till läsning. Historien löper på i ett snabbt tempo och barnen dras lätt med.
Med Jag läser får eleverna en individanpassad läsinlärning, många tillfällen till skratt, samtal och reflektion och en noggrann och systematisk förståelse av hur språkljud och bokstäver fungerar.
Läs mer
Pedagogiska tankar
Ett bra läsinlärningsmaterial ska bestå av riktiga texter med början och slut. Det ska ge barnen en lagom utmaning och förmedla lust, liv och spänning. Dessutom ska det ge barnen möjlighet till identifikation, inlevelse och inre bilder och ha lagom relation mellan text och bild. Slutligen ska det ge inspiration till både muntlig och skriftlig bearbetning. Allt det här har vi haft med oss i arbetet med Jag läser.
Jag läser kan ses som en läsebok i skönlitteraturens anda. Martin Widmark har verkligen lyckats med att bygga upp fyra spännande historier som också spänner över olika genrer. Här finns den roliga berättelsen, deckaren och äventyrsboken. Tanken är att böckerna ska hjälpa eleverna erövra läsandet med glädje.
Det unika med Jag läser är kombinationen av rolig berättelse, pedagogisk arbetsgång och massor av tips och stöd till läraren. Martin Widmark talar direkt till läsaren, som lätt kan identifiera sig med händelser och figurer. Detta underlättar läsförståelsen och utvecklar läsförmågan.
I böckerna får barnen och läraren många tillfällen till samtal om såväl innehållet, personerna och de oväntade händelserna som alla de ord och uttryck som förekommer. Att samtala med och lyssna på andra är en förutsättning för barnens språkutveckling. Därför bör en stor del av språkarbetet i skolan utföras i grupp tillsammans med läraren. Att lära sig läsa och skriva är inte självklart. Många barn behöver aktiv hjälp med att tillägna sig ett skriftspråk. Genom samtal om innehåll och språk stimuleras också barnen att läsa och skriva själva. De blir förtrogna med de olika uttryckssätten.
Komponenter
Jag läser är en serie skönlitterära läseböcker för barn som är i början av sin läsutveckling. Serien består av fyra läseböcker med tillhörande arbetsböcker och lärarböcker. Dessutom finns onlineböcker.
LÄSEBÖCKER Det finns fyra läseböcker A-D. För varje bok ökar textmängden och nivån är högre. I bok A och B finns texten på två nivåer. I bok C-D endast på en nivå.
ARBETSBÖCKER Det finns en arbetsbok till varje läsebok. I Arbetsboken får eleverna tillfälle att individuellt arbeta vidare med att förstå texten och dess innehåll, öva speciella ord och uttryck samt att ta upp och bearbeta roliga fakta som förekommer i boken. De innehåller såväl bokstavsskrivning och ljudanalys som läsförståelse, ord- och språkkunskap. Till Jag läser A finns även en lätt läs- och arbetsbok för de elever som behöver en lugnare lässtart.
LÄRARBÖCKER Lärarböckerna ger dig, förutom många tips för det dagliga arbetet i klassen, en grundlig genomgång av bokstäver och språkljud. Samtliga lärarböcker innehåller underlag för ordkunskap och läsförståelse och hur du kan arbeta med text och bild. Det finns även läskort, språkkort och läsdiagnoser som följer upp varje kapitel. Dessutom får du fortbildning - med ett kapitel av Mats Myrberg i Jag läser A och av Monica Reichenberg i Jag läser B.
JAG LÄSER FÖRSKOLEKLASSEN I pusselsagan tänkt för förskoleklassen berättar Martin Widmark om hur de två tokiga aporna Ben och Koko hittar en mamma i djungeln och följer med henne till människornas värld. Materialet består av 16 bildkort i A4-format där berättelsen är uppdelad i 16 kapitel. På bildkortens baksidor finns sagan samt diskussionsfrågor som läraren läser. Till pusselsagan finns en arbetsbok med enkla övningar för eleverna.
BOKSTAVSBOK Eleverna skriver bokstäverna i läslärans ordning. Bokstavsboken är ett alternativ till Arbetsbok A.
Upplägg
"Att titta på bilden, låta barnen fundera och diskutera är ett bra sätt att förbereda dem på vad boken kommer att handla om. Använd gärna bilderna också till att repetera vad de läst. Två bra sätt att öka läsförmågan på", säger Martin Widmark som är författare till Jag läser.
Från varje kapitel i läseböckerna fångas olika språkliga och innehållsliga moment upp. Momenten bearbetas under återkommande rubriker i lärarböckerna:
- Jag läser A-B: (Tala – Lyssna, Läsa – Skriva, Arbeta med ord och uttryck)
- Jag läser C-D: (Förförståelse, Diskutera gemensamt, Arbeta vidare)
Under rubrikerna finns förslag till gemensamma övningar i klassen så att alla elever får en förförståelse för innehållet. De föreslagna övningarna syftar till att utveckla elevernas förståelse för innehållet, orden och de underliggande sammanhangen samt att får eleverna tillfälle att tänka, diskutera och yttra sig inför gruppen. Arbeta gärna gemensamt, de ord och uttryck vi valt ut förtjänar att bearbetas med alla elever.
Innehåll
- Jag läser A, Huset på Alvägen: En spännande och rolig berättelse om Emma och Larry och deras annorlunda grannar i huset på Alvägen. Här blandas verklighet med fantasi och historien bäddar för en spännande fortsättning. Jag läser A, Huset på Alvägen har en bunden bokstavsordning i ett återkommande bokstavsuppslag med presentation av fyra bokstäver i taget. Här presenteras personer och företeelser ur innehållet.
A-boken har text på två nivåer på varje sida. Texten på den enkla nivån är tänkt för de elever som inte kan läsa vid skolstarten. Den fungerar att läsa fristående och kan läsas av alla som introduktion och förförståelse till handlingen på sidan. De elever som kan läsa vid skolstarten läser sedan vidare i den vanliga texten. Som hjälp finns ordbilder listade längst bak i boken och på kort i Lärarhandledningen.
- Jag läser B, Resan till skatten: När läsinlärningen är klar fortsätter lästräningen i Resan till skatten. Även i B-boken finns text på två nivåer på varje sida. Vi har valt att ha två textnivåer även i denna bok. För många elever i början av år 2 kan det vara skönt att veta att man klarar av att förstå innehållet fast man inte är så säker läsare. Texten i de gula rutorna kan också användas som inledning och förförståelse till sidan och då passar det bra för alla att läsa den.
I Resan till skatten får vi följa med på en fantasirik resa i jakten på en skatt som ska hjälpa husets invånare att kunna bo kvar. Man kastas mellan verkligheten och en fantasivärld på ett sätt som suddar ut gränserna mellan världarna och lockar till eget skapande.
- Jag läser C, Ben och Koko söker jobb: Berättelsen fortsätter! Nu är det Emmas och Larrys kompisar, de tokiga aporna Ben och Koko, som är huvudpersoner när de försöker skaffa sig ett arbete. Galna upptåg, farliga äventyr, komik och spänning. Turerna är många innan aporna hittar ett jobb som passar dem.
I C-boken finns texten bara på en nivå, boken passar som underlag för boksamtal och för att träna läsförståelse.
- Jag läser D - Den försvunna elefanten: Sista och avslutande delen i serien om gänget på Alvägen. Mängden text är större och nivån är svårare. I en riktigt spännande historia löser Emma, Larry och deras vänner mysteriet med den försvunna elefanten.
I D-boken tränas eleverna att följa ett händelseförlopp och reflektera över texten. I arbetet kring D-boken läggs stor vikt på målen i svenska, kunskapskraven och träning inför de nationella proven i åk 3.
Om författarna
- Jag läser!
Detta ska alla barn med glädje kunna utropa när de håller i böckerna som Martin Widmark har skrivit och Kristina Grundström har illustrerat. För de här böckerna innehåller "riktiga" texter med både vardag och fantasy. Glädjen i att kunna följa en spännande berättelse kombineras också med en säker fonologisk utveckling.
En av Sveriges mest populära barnboksförfattare, Martin Widmark, har skrivit vår populära läslära Jag läser. Det är en läslära med ett antal spännande och fantasirika böcker som definitivt lockar till läsning. Historien löper på i ett snabbt tempo och barnen dras lätt med.
Med Jag läser får eleverna en individanpassad läsinlärning, många tillfällen till skratt, samtal och reflektion och en noggrann och systematisk förståelse av hur språkljud och bokstäver fungerar.
Läs mer
Pedagogiska tankar
Ett bra läsinlärningsmaterial ska bestå av riktiga texter med början och slut. Det ska ge barnen en lagom utmaning och förmedla lust, liv och spänning. Dessutom ska det ge barnen möjlighet till identifikation, inlevelse och inre bilder och ha lagom relation mellan text och bild. Slutligen ska det ge inspiration till både muntlig och skriftlig bearbetning. Allt det här har vi haft med oss i arbetet med Jag läser.
Jag läser kan ses som en läsebok i skönlitteraturens anda. Martin Widmark har verkligen lyckats med att bygga upp fyra spännande historier som också spänner över olika genrer. Här finns den roliga berättelsen, deckaren och äventyrsboken. Tanken är att böckerna ska hjälpa eleverna erövra läsandet med glädje.
Det unika med Jag läser är kombinationen av rolig berättelse, pedagogisk arbetsgång och massor av tips och stöd till läraren. Martin Widmark talar direkt till läsaren, som lätt kan identifiera sig med händelser och figurer. Detta underlättar läsförståelsen och utvecklar läsförmågan.
I böckerna får barnen och läraren många tillfällen till samtal om såväl innehållet, personerna och de oväntade händelserna som alla de ord och uttryck som förekommer. Att samtala med och lyssna på andra är en förutsättning för barnens språkutveckling. Därför bör en stor del av språkarbetet i skolan utföras i grupp tillsammans med läraren. Att lära sig läsa och skriva är inte självklart. Många barn behöver aktiv hjälp med att tillägna sig ett skriftspråk. Genom samtal om innehåll och språk stimuleras också barnen att läsa och skriva själva. De blir förtrogna med de olika uttryckssätten.
Komponenter
Jag läser är en serie skönlitterära läseböcker för barn som är i början av sin läsutveckling. Serien består av fyra läseböcker med tillhörande arbetsböcker och lärarböcker. Dessutom finns onlineböcker.
LÄSEBÖCKER Det finns fyra läseböcker A-D. För varje bok ökar textmängden och nivån är högre. I bok A och B finns texten på två nivåer. I bok C-D endast på en nivå.
ARBETSBÖCKER Det finns en arbetsbok till varje läsebok. I Arbetsboken får eleverna tillfälle att individuellt arbeta vidare med att förstå texten och dess innehåll, öva speciella ord och uttryck samt att ta upp och bearbeta roliga fakta som förekommer i boken. De innehåller såväl bokstavsskrivning och ljudanalys som läsförståelse, ord- och språkkunskap. Till Jag läser A finns även en lätt läs- och arbetsbok för de elever som behöver en lugnare lässtart.
LÄRARBÖCKER Lärarböckerna ger dig, förutom många tips för det dagliga arbetet i klassen, en grundlig genomgång av bokstäver och språkljud. Samtliga lärarböcker innehåller underlag för ordkunskap och läsförståelse och hur du kan arbeta med text och bild. Det finns även läskort, språkkort och läsdiagnoser som följer upp varje kapitel. Dessutom får du fortbildning - med ett kapitel av Mats Myrberg i Jag läser A och av Monica Reichenberg i Jag läser B.
JAG LÄSER FÖRSKOLEKLASSEN I pusselsagan tänkt för förskoleklassen berättar Martin Widmark om hur de två tokiga aporna Ben och Koko hittar en mamma i djungeln och följer med henne till människornas värld. Materialet består av 16 bildkort i A4-format där berättelsen är uppdelad i 16 kapitel. På bildkortens baksidor finns sagan samt diskussionsfrågor som läraren läser. Till pusselsagan finns en arbetsbok med enkla övningar för eleverna.
BOKSTAVSBOK Eleverna skriver bokstäverna i läslärans ordning. Bokstavsboken är ett alternativ till Arbetsbok A.
Upplägg
"Att titta på bilden, låta barnen fundera och diskutera är ett bra sätt att förbereda dem på vad boken kommer att handla om. Använd gärna bilderna också till att repetera vad de läst. Två bra sätt att öka läsförmågan på", säger Martin Widmark som är författare till Jag läser.
Från varje kapitel i läseböckerna fångas olika språkliga och innehållsliga moment upp. Momenten bearbetas under återkommande rubriker i lärarböckerna:
- Jag läser A-B: (Tala – Lyssna, Läsa – Skriva, Arbeta med ord och uttryck)
- Jag läser C-D: (Förförståelse, Diskutera gemensamt, Arbeta vidare)
Under rubrikerna finns förslag till gemensamma övningar i klassen så att alla elever får en förförståelse för innehållet. De föreslagna övningarna syftar till att utveckla elevernas förståelse för innehållet, orden och de underliggande sammanhangen samt att får eleverna tillfälle att tänka, diskutera och yttra sig inför gruppen. Arbeta gärna gemensamt, de ord och uttryck vi valt ut förtjänar att bearbetas med alla elever.
Innehåll
- Jag läser A, Huset på Alvägen: En spännande och rolig berättelse om Emma och Larry och deras annorlunda grannar i huset på Alvägen. Här blandas verklighet med fantasi och historien bäddar för en spännande fortsättning. Jag läser A, Huset på Alvägen har en bunden bokstavsordning i ett återkommande bokstavsuppslag med presentation av fyra bokstäver i taget. Här presenteras personer och företeelser ur innehållet.
A-boken har text på två nivåer på varje sida. Texten på den enkla nivån är tänkt för de elever som inte kan läsa vid skolstarten. Den fungerar att läsa fristående och kan läsas av alla som introduktion och förförståelse till handlingen på sidan. De elever som kan läsa vid skolstarten läser sedan vidare i den vanliga texten. Som hjälp finns ordbilder listade längst bak i boken och på kort i Lärarhandledningen.
- Jag läser B, Resan till skatten: När läsinlärningen är klar fortsätter lästräningen i Resan till skatten. Även i B-boken finns text på två nivåer på varje sida. Vi har valt att ha två textnivåer även i denna bok. För många elever i början av år 2 kan det vara skönt att veta att man klarar av att förstå innehållet fast man inte är så säker läsare. Texten i de gula rutorna kan också användas som inledning och förförståelse till sidan och då passar det bra för alla att läsa den.
I Resan till skatten får vi följa med på en fantasirik resa i jakten på en skatt som ska hjälpa husets invånare att kunna bo kvar. Man kastas mellan verkligheten och en fantasivärld på ett sätt som suddar ut gränserna mellan världarna och lockar till eget skapande.
- Jag läser C, Ben och Koko söker jobb: Berättelsen fortsätter! Nu är det Emmas och Larrys kompisar, de tokiga aporna Ben och Koko, som är huvudpersoner när de försöker skaffa sig ett arbete. Galna upptåg, farliga äventyr, komik och spänning. Turerna är många innan aporna hittar ett jobb som passar dem.
I C-boken finns texten bara på en nivå, boken passar som underlag för boksamtal och för att träna läsförståelse.
- Jag läser D - Den försvunna elefanten: Sista och avslutande delen i serien om gänget på Alvägen. Mängden text är större och nivån är svårare. I en riktigt spännande historia löser Emma, Larry och deras vänner mysteriet med den försvunna elefanten.
I D-boken tränas eleverna att följa ett händelseförlopp och reflektera över texten. I arbetet kring D-boken läggs stor vikt på målen i svenska, kunskapskraven och träning inför de nationella proven i åk 3.
Om författarna
- Jag läser!
Detta ska alla barn med glädje kunna utropa när de håller i böckerna som Martin Widmark har skrivit och Kristina Grundström har illustrerat. För de här böckerna innehåller "riktiga" texter med både vardag och fantasy. Glädjen i att kunna följa en spännande berättelse kombineras också med en säker fonologisk utveckling.