Handbok i kvalitativ analys
Serie | Handbok i kvalitativ analys |
---|---|
Författare | |
Förlag | Liber |
Genre | Samhälle, politik och debatt |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 308 |
Vikt | 534 gr |
Utgiven | 2024-08-12 |
SAB | Dd |
ISBN | 9789147150298 |
Det här är en oumbärlig handbok för dig som ska skriva en akademisk uppsats baserad på kvalitativ datainsamling.
I <em>Handbok i kvalitativ analys</em> får du konkreta råd och en gedigen genomgång av grundläggande aspekter av kvalitativ forskning samt redskap för att analysera data. Boken redogör för olika former av kvalitativ analys och går därutöver även igenom forskarens roll, forskningsprocessen, metoder för datainsamling samt vilken metodansats som kan vara lämplig att välja.
Metodansatser som presenteras ingående:
<ul> <li>reflexiv tematisk analys</li> <li>teoretisk tematisk analys</li> <li>grundad teori</li> <li>hermeneutik</li> <li>diskursanalys</li> <li>diskursiv psykologi</li> <li>aktör-nätverksteori</li> <li>diffraktiv analys</li> <li>empirisk fenomenologi</li> <li>interpretativ fenomenologisk analys</li> <li>fenomenografi</li> <li>textanalys</li> <li>konversationsanalys</li> <li>fältforskning</li> <li>livsberättelser</li> </ul>I denna uppdaterade fjärde upplaga finns tre nyskrivna kapitel om reflexiv tematisk analys, teoretisk tematisk analys och diffraktiv analys. Till samtliga kapitel finns också tips om litteratur för vidare läsning.
<strong>Sagt om boken</strong>
"Denna fjärde upplaga av Handbok i kvalitativ analys bjuder på tre nya kapitel [...] Det är värdefulla tillskott som gör att tidigare upplagor bör ersättas."
"Mycket är föredömligt tydligt och rekommenderas starkt som läsning för uppsatsskrivande studenter. Ett sådant exempel är den inledande delen om metodansats, där författarna lyckas med att förklara den ibland snåriga forskningsprocessen med imponerande tydlighet. Det är pedagogiskt och en bok som jag varmt rekommenderar för studenter som ska skriva uppsats."
Marie Leijon, lektör, BTJ-häftet nr 21, 2024. Helhetsbetyg: 5.
<strong>Om författarna</strong>
Huvudredaktörer:
<strong>Andreas Fejes</strong>, professor i vuxenpedagogik
<strong>Robert Thornberg</strong>, professor i pedagogik, vid institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings universitet.
<strong>Övriga författare</strong>:
Song-ee Ahn, Christina Back, Katarina Eriksson Barajas, Linda Barman, Carina Berterö, Linnea Bodén, Eva Bolander, Asta Cekaite, Lars Owe Dahlgren, Helene Elvstrand, Karin Forslund Frykedal, Ronny Högberg, Kristina Johansson, Henrik Nordvall, Andrzej Szklarski, Michael Tholander, Ingrid Westlund, Maria Weurlander, Pär Widén, Ulrika Jepson Wigg, Sally Wiggins Young och Emilia Åkesson.