Teknik i skolan
Serie | Teknik i skolan |
---|---|
Författare | |
Förlag | Liber |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 184 |
Vikt | 276 gr |
Utgiven | 2022-12-02 |
SAB | Ea |
ISBN | 9789147146338 |
Teknik i skolan har utvecklats för tekniklärare, lärarstudenter och lärarutbildare i syfte att förmedla ämneskunskaper i teknik, kunskaper som kan sättas i relation till de förväntningar som skolans styrdokument uttrycker i termer av ämnesinnehåll och progression. Författarna bjuder in till en kunskapande resa som syftar till att dels ge ämneskunskaper, dels ge läsaren insikt i vad som kan undervisas om i ämnet teknik för grundskolan. Boken passar därför som en bas för teknikundervisningen i grundskolan.
__Boken tar utgångspunkt i två av didaktikens nyckelfrågor: __
<ul> <li>Vad skall vi undervisa om?</li> <li>Varför väljer vi just det innehållet?</li> </ul>Varje kapitel belyser ett specifikt innehåll kopplat till teknikämnets kursplan och behandlar detta i relation till de ämneskunskaper lärare behöver för att kunna undervisa i teknik. Kapitlen inleds med en kunskapsdel för att sedan belysa hur man kan arbeta med teknikämnets både teoretiska och praktiska kunskapsinnehåll utifrån en progression.
<strong>Om författarna</strong>
Ann-Marie von Otter är universitetsadjunkt i ämnesdidaktik och arbetar inom lärarutbildningen. Hennes forskningsintressen är teknikdidaktik, Learning Study, teknisk dokumentation, digitaliseringen och hållbar utveckling.
Anne-Marie Cederqvist är universitetsadjunkt i ämnesdidaktik och arbetar inom lärarutbildningen. Hennes forskningsintresse riktar sig mot teknikdidaktik, digitala verktyg och programmering samt digital kompetens och hållbar utveckling.