Samverkansforskning : att främja barns och ungas välfärd
Medverkande | |
---|---|
Förlag | Liber |
Genre | Samhälle, politik och debatt |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 138 |
Vikt | 190 gr |
Utgiven | 2019-01-03 |
SAB | Ohfb |
ISBN | 9789147127009 |
Denna bok beskriver hur samverkansforskning kan användas för att främja och stärka barns och ungas välfärd. Här presenteras tio exempel på praktiknära forskning mellan forskare och praktiker, vilka på ett eller annat sätt arbetar med eller för barn, unga och deras familjer, till exempel inom skola, socialtjänst och vård.
Här redovisas utgångspunkterna för samverkansforskning, hur det praktiska genomförandet går till och vad man bör tänka på. Samverkansforskning handlar om nyfikenhet, systematiskt arbete och självständigt kritiskt tänkande.
Boken riktar sig främst till verksamheter som antingen arbetar med samverkansforskning eller är på väg att starta samverkansprojekt, men även till forskare och forskarstuderande med intresse för samverkansforskning.
<ul> <li>Forskningsrapporten blev en katalysator för att bredda våra ungdomars väg ut på arbetsmarknaden. Jerry Engström, Chef Campus Västervik, en av samverkansparterna i boken</li> </ul>Sagt om boken
”Den här boken fyller ett tomrum och den är innovativ till sitt upplägg. Handboken som är skriven för de aktörer som är intresserade av samverkansforskning är också riktad till såväl forskare som forskarstuderande. Författarna har lyckats väl med att fånga samverkansperspektivet och kärnan i samverkansforskningen. De goda exemplen i boken skapar nyfikenhet och intresse hos läsaren. Det här är en viktig och angelägen bok. Det handlar om samverkansforskningen och dess möjligheter i framtiden.” Utdrag ur recension i Socialmedicinsk tidskrift 1/2019, Jörgen Lundälv, docent i socialt arbete vid Göteborgs universitet och docent i trafikmedicin vid Umeå universitet.
Om författarna
Lena Nilsson och Emma Sorbring är huvudredaktörer för denna antologi där ytterligare tolv författare medverkar. Lena Nilsson är docent i pedagogik och Emma Sorbring är professor i barn- och ungdomsvetenskap. Båda är verksamma vid den Barn- och ungdomsvetenskapliga forskningsmiljön vid Högskolan Väst. Medförfattare till boken är Anita Beckman, Margareta Bohlin, Anette Bolin, Ingrid Granbom, Sevtap Gurdal, Sven Hassler, Mia Hed, Anna Johansson, Ann Liss, Marita Lundström, Jennie Ryding och Daniel Olof Wiedel.