Vardagen i Förskolan som Utbildningsarena
Serie | Vardagen i förskolan som utbildningsarena |
---|---|
Författare | |
Förlag | Liber |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 260 |
Vikt | 447 gr |
Utgiven | 2020-09-18 |
ISBN | 9789147125005 |
VFU-handledning i förskolan förutsätter engagemang, tid, särskild kompetens och medvetenhet om det egna yrkeskunnandet. I den här boken behandlar författaren handledaruppdraget och hantverket i handledningsprocessen utifrån forskningsstudier och annan handledningslitteratur och låter många handledares röster höras.
Vidare ges förskollärarens yrkeskunnande, förskollärarutbildningen och VFU-organisationen en samhällelig och historisk inramning i relation till dagens mål- och resultatstyrning med ökat fokus på förskolans utbildnings- och undervisningsuppdrag.
Bedömningsuppdraget och samverkan mellan handledare och förskollärarutbildningen diskuteras också som utvecklingsområden.
Boken vänder sig till handledarutbildningar, förskollärarstudenter, handledare, handledarnätverk och VFU-ledningsansvariga och kan även vara användbar för andra professionsområden där verksamhetsförlagd utbildning ingår.
<strong>Om författaren</strong>
Birgitta Hammarström Lewenhagen är fil. dr i förskoledidaktik och har mångårig yrkeserfarenhet av förskollärarutbildning och handledarutbildning vid Stockholms universitet.
<strong>Sagt om boken</strong>
"Reflektionen som ett värdefullt verktyg i utbildningen framhålls genomgående men även verktyg som dokumentationstekniker och handlingsplaner presenteras. Boken är reflekterande, men även konkret i vissa sammanhang: hur gör vi när” bedömningsspöket rör sig i rummet”? Varje kapitel inleds med ett belysande citat av en handledare och varje kapitel avslutas med reflektionsfrågor. Vardagen i förskolan som utbildningsarena avslutas med en rik referenslista." Helhetsbetyg: 5. Publicerat i BTJ-häftet nr 8, 2021. Lektör Ulf Malmqvist.