Hållbar utveckling : ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan
Författare | |
---|---|
Förlag | Liber |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 247 |
Vikt | 430 gr |
Utgiven | 2017-09-28 |
SAB | E |
ISBN | 9789147122592 |
I Hållbar utveckling – ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan beskriver författarna hur lärare kan arbeta ämnesintegrerat med frågor om hållbar utveckling. Bokens syfte är att bidra med grundläggande ämneskunskaper och tankeväckande övningar – allt detta med hållbar utveckling som ett övergripande tema.
Författarna beskriver och diskuterar vad som kännetecknar hållbar utveckling och hur lärare, kan arbeta med utvecklingsfrågor i sin undervisning med utgångspunkt i olika teman. Varje tema inleds med en presentation av grundläggande kunskaper och följs sedan av elevövningar och lärarledda övningar. Det avslutas med förslag till fler didaktiska möjligheter med olika ämnesinnehåll, arbetssätt och arbetsformer.
Boken är tänkt att stötta dig som blivande eller verksam lärare så att du ska kunna uppfylla de mål i läroplanen som handlar om att eleven ska ha kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling samt kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället.
Hållbar utveckling – ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan vänder sig till blivande och yrkesverksamma lärare. Den är användbar i grundskollärarprogrammens ämnes- och ämnesdidaktiska kurser i naturvetenskapliga och samhällsvetenskapliga ämnen, och kan även användas som fördjupning och fortbildning för alla yrkesverksamma lärare och lärarutbildare som är intresserade av utbildning för hållbar utveckling.
Sagt om boken
"Bokens upplägg passar bra för den som ska planera undervisning kring hållbar utveckling. Fakta och elev-, samarbets- och värdegrundsövningar vävs ihop till en helhet som känns otroligt inspirerande och stödjande". Anders Hjalmarsson, rektor Haveröds byskola (F-5), Halmstad. Tidningen Origo 2018/3.
Om författarna
Bokens författare är legitimerade lärare och har många års undervisningserfarenhet från grundskola, gymnasium och lärarutbildning. Per Sund är docent i naturvetenskapernas och teknikens didaktik vid Stockholms universitet. Louise Sund är lektor i pedagogik vid Mälardalens högskola.