Medieproduktion
Serie | Medieproduktion |
---|---|
Författare | |
Förlag | Liber |
Genre | Media och kommunikation |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 248 |
Vikt | 366 gr |
Utgiven | 2013-08-27 |
ISBN | 9789147107957 |
Medieproduktion ger både teoretisk och praktisk kunskap om den arbetsgång, den teknik och de processer som förekommer när olika medier produceras. Eleverna får också lära sig att analysera olika medier och varför form och funktion är viktiga faktorer i en medieproduktion.
<strong>Utmärkande drag</strong>
<ul> <li>Intervjuer av yrkesverksamma </li> <li>Ger verktygen för egen medieproduktion </li> <li>Övar medieanalyseringar </li> <li>Praktiska uppgifter</li> </ul><strong>Analyser ger vidgade perspektiv</strong>
Medieproduktion beskriver vilka olika medieföretag det finns och hur medierna använder text, bild, ljud och form för att påverka vår upplevelse. Genom att eleverna utifrån detta lär sig att analysera medier får de nya perspektiv när de läser en tidning, lyssnar på radio, ser en film eller betraktar en bild.
<strong>Från idé till färdig medieprodukt</strong>
Medieproduktion berättar om hur medieproduktioner, som radio- och tv-program, tidskrifter och reklamfilmer, skapas. Eleverna får ta del av produktionsprocessens olika steg, till exempel tidningsartikelns och reklamfilmens väg från idé till mötet med målgruppen.
<strong>Intervjuer</strong>
För att belysa vilka yrken det finns och vad som krävs av de som arbetar inom branschen finns en rad intervjuer med yrkesverksamma mediearbetare.