Idrottsdidaktiska utmaningar
Serie | Idrottsdidaktiska utmaningar |
---|---|
Författare | |
Medverkande | |
Förlag | Liber |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 304 |
Vikt | 525 gr |
Utgiven | 2012-08-15 |
ISBN | 9789147106578 |
Idrottsdidaktiska utmaningar i sin andra upplaga är uppdaterad enligt läroplansreformen 2011 och de nya kursplanerna i Idrott och hälsa. Boken handlar om undervisning i idrott och hälsa ur ett didaktiskt perspektiv. De grundläggande frågorna är Vad?, Hur? och Varför? En lärare med idrottsdidaktisk kompetens har både teoretiska ämneskunskaper om människan i rörelse och praktiska, pedagogiska kunskaper i idrott.
En professionell lärare i idrott och hälsa ställs regelbundet inför följande utmanande frågor:
<ul> <li>Vilken sorts undervisning skapar positiva upplevelser av rörelse för alla elever?</li> <li>Vilka kunskaper behöver jag för att utveckla barns allsidiga rörelsekompetens och fysiska förmåga?</li> <li>Vilket lärande ska jag skapa goda förutsättningar för, och vilket lärande hos eleverna ska jag vara uppmärksam på?</li> </ul>Bokens arton kapitel kan läsas fristående, de belyser tillsammans viktiga didaktiska aspekter av ämnet idrott och hälsa:
<ul> <li>att sätta in ämnet idrott och hälsa i ett samhälleligt sammanhang,</li> <li>att introducera idrottsdidaktik som begrepp och problemområde,</li> <li>att belysa skolans rörelseuppdrag och dess villkor,</li> <li>idrottslärans kunskapsområden: gymnastik, rörelse och dans, bollspel samt friluftsliv med simning,</li> <li>några för ämnet särskilt viktiga områden: hälsa, träningslära och motoriskt lärande, bedömning och betygsättning, likvärdig undervisning, relationen mellan lärarutbildning och yrkesutövning samt ämnets kunskapsteoretiska fundament.</li> </ul>Om författarna
De 12 författarna är samtliga verksamma som forskare och/eller undervisande lärare på Gymnastik och idrottshögskolan (GIH) i Stockholm och har lång erfarenhet av undervisning och forskning inom idrott och hälsa.