Social affärsutveckling i nätverksekonomin : sociala medier, ny marknadslogik
Författare | |
---|---|
Förlag | Liber |
Genre | Management |
Format | Danskt band |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 228 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2013-09-19 |
SAB | Qbl |
ISBN | 9789147097456 |
Nätverksekonomin utmanar industrialismens marknadsförings- och affärsmodeller. Sociala medier, mobilitet, nätverkssamarbeten i molnet och lägre tillverkningskostnader är drivkrafter i den digitala evolutionen. De förändrar marknadslogiken och utmanar företags sätt att göra affärer. Den här boken förklarar hur marknaden förändrats och hur den sociala tekniken kan användas för att utveckla affärsverksamheten genom personifierade excellenta kundupplevelser.
Läs mer
Det nya sociala affärslandskapet kräver nya affärs- och marknadsföringsmodeller med fokus på samarbete, öppen innovation, snabbrörlighet, service marketing och enkel konsumtion exakt när den efterfrågas.
Det kräver ett helhetsperspektiv och en Lean-filosofi med fokus på att minska slöseri av kundens tid och energi. Lärandeprocesser och ständiga förbättringar av kundupplevelsen bör vara den främsta drivkraften i hela verksamheten för att skapa konkurrensfördelar.
Under 1900-talet lärde sig företag att hantera effektivitet och massproduktion. På 2000-talet behöver företag lära sig att hantera relationer på den nätverkande individens villkor. De nya affärsförutsättningarna i omvärlden tvingar företag att förändra synsätt, kultur, organisationsstruktur och processer för att överleva.
Boken vänder sig till dig som är företagsledare, strateg, marknadsförare, entreprenör, kommunikatör eller student som letar efter strategier för det sociala affärslandskapet.
Sagt om boken
”För att förstå sociala medier måste man leva med dem dagligen, både som privatperson och som marknadsförare. Birgitta Edberg gör detta och hon förmedlar sina slutsatser på ett engagerande sätt. Mitt personliga råd: Lägg 1960-talets marketing management åt sidan! 2000-talet innebär en förändring av marknadsföringens teorier genom en ’New Logic of Service’. I den senare är interaktiva relationer i nätverk centrala med nya roller för både kunder och köpare. Sociala medier bidrar till det nya och erbjuder nya möjligheter för marknadsförarna.”
– Evert Gummesson, professor emeritus marknadsföring och management, Stockholms universitet
”När Birgitta berättade om sina idéer, sa jag till henne att få ner dem i tryck så snabbt möjligt så att världen kan ta del av dem. Läs och absorbera dessa idéer. Du kommer inte bli besviken.”
– Terrence E. Brown, PhD och Head of the Business Development and Entrepreneurship Division på KTH och grundare av Startup Academy
”Boken var en väckarklocka för mig och jag inser att sociala medier inte bara handlar om kommunikation utan i grunden ett helt nytt sätt att tänka när det gäller affärsutveckling. Det handlar ju om att fokusera på varje individuell kunds behov och att skräddarsy erbjudanden därefter. Jag tror inte att alla företagsledningar riktigt hänger med i svängarna här. Boken är rolig att läsa, lätt att ta till sig och sätter verkligen i gång tankarna.”
– Eva Sörbom, f.d. marknadschef Trygg-Hansa och Dina Försäkringar
"Birgitta Edberg har skrivit en mycket stimulerande bok! Den var så intressant och lätt att ta till sig så jag läste den över en helg. Hon kommer att gästföreläsa hos oss."
– Björn Axelsson, professor Marketing and Strategy, Handelshögskolan i Stockholm
"Tack för att du skrivit boken Social Affärsutveckling i Nätverksekonomin. Den ligger helt rätt i tiden!"
– Elisabeth Bitsch-Cristensen, Marknadschef Salesforce
"Din bok om den nya marknadslogiken ger mig nya uppslag för hur vi på FOREX bank kan kombinera vår enkelt tillgängliga kundservice med rätt användande av sociala medier."
– Agneta von Essen Hedengren, Affärschef FOREX bank
Om författarna
Birgitta Edberg arbetar som marknadsstrateg, omvärldsbevakare och verksamhetsutvecklare med fokus på hur den digitala tekniken påverkar konsumentbeteende, marknadslogik och affärsutveckling. Hon har arbetat med digital närvaro sedan 1995 och driver bolaget Thinking Media. Hon är utbildad företagsekonom, beteendevetare och journalist.
Läs mer
Det nya sociala affärslandskapet kräver nya affärs- och marknadsföringsmodeller med fokus på samarbete, öppen innovation, snabbrörlighet, service marketing och enkel konsumtion exakt när den efterfrågas.
Det kräver ett helhetsperspektiv och en Lean-filosofi med fokus på att minska slöseri av kundens tid och energi. Lärandeprocesser och ständiga förbättringar av kundupplevelsen bör vara den främsta drivkraften i hela verksamheten för att skapa konkurrensfördelar.
Under 1900-talet lärde sig företag att hantera effektivitet och massproduktion. På 2000-talet behöver företag lära sig att hantera relationer på den nätverkande individens villkor. De nya affärsförutsättningarna i omvärlden tvingar företag att förändra synsätt, kultur, organisationsstruktur och processer för att överleva.
Boken vänder sig till dig som är företagsledare, strateg, marknadsförare, entreprenör, kommunikatör eller student som letar efter strategier för det sociala affärslandskapet.
Sagt om boken
”För att förstå sociala medier måste man leva med dem dagligen, både som privatperson och som marknadsförare. Birgitta Edberg gör detta och hon förmedlar sina slutsatser på ett engagerande sätt. Mitt personliga råd: Lägg 1960-talets marketing management åt sidan! 2000-talet innebär en förändring av marknadsföringens teorier genom en ’New Logic of Service’. I den senare är interaktiva relationer i nätverk centrala med nya roller för både kunder och köpare. Sociala medier bidrar till det nya och erbjuder nya möjligheter för marknadsförarna.”
– Evert Gummesson, professor emeritus marknadsföring och management, Stockholms universitet
”När Birgitta berättade om sina idéer, sa jag till henne att få ner dem i tryck så snabbt möjligt så att världen kan ta del av dem. Läs och absorbera dessa idéer. Du kommer inte bli besviken.”
– Terrence E. Brown, PhD och Head of the Business Development and Entrepreneurship Division på KTH och grundare av Startup Academy
”Boken var en väckarklocka för mig och jag inser att sociala medier inte bara handlar om kommunikation utan i grunden ett helt nytt sätt att tänka när det gäller affärsutveckling. Det handlar ju om att fokusera på varje individuell kunds behov och att skräddarsy erbjudanden därefter. Jag tror inte att alla företagsledningar riktigt hänger med i svängarna här. Boken är rolig att läsa, lätt att ta till sig och sätter verkligen i gång tankarna.”
– Eva Sörbom, f.d. marknadschef Trygg-Hansa och Dina Försäkringar
"Birgitta Edberg har skrivit en mycket stimulerande bok! Den var så intressant och lätt att ta till sig så jag läste den över en helg. Hon kommer att gästföreläsa hos oss."
– Björn Axelsson, professor Marketing and Strategy, Handelshögskolan i Stockholm
"Tack för att du skrivit boken Social Affärsutveckling i Nätverksekonomin. Den ligger helt rätt i tiden!"
– Elisabeth Bitsch-Cristensen, Marknadschef Salesforce
"Din bok om den nya marknadslogiken ger mig nya uppslag för hur vi på FOREX bank kan kombinera vår enkelt tillgängliga kundservice med rätt användande av sociala medier."
– Agneta von Essen Hedengren, Affärschef FOREX bank
Om författarna
Birgitta Edberg arbetar som marknadsstrateg, omvärldsbevakare och verksamhetsutvecklare med fokus på hur den digitala tekniken påverkar konsumentbeteende, marknadslogik och affärsutveckling. Hon har arbetat med digital närvaro sedan 1995 och driver bolaget Thinking Media. Hon är utbildad företagsekonom, beteendevetare och journalist.