Hotell och HRM : tecken på förändring

Hotell och HRM : tecken på förändring
Författare
Förlag Liber
GenreManagement
FormatDanskt band
SpråkSvenska
Antal sidor160
Vikt0
Utgiven2011-03-02
SABQm
ISBN 9789147096480
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Att driva och arbeta på hotell handlar om att få gästerna att må bra. Helt enkelt. Fast när man tittar närmare på verksamheten så är den inte så enkel. Ska man agera på ett strukturerat, standardiserat sätt så att gästerna känner igen sig och vet vad de kan förvänta sig? Eller ska man vara unik, spännande och anpassa sig efter varje gästs önskemål? Och hur bemöter man bäst sin personal?

Den här boken fokuserar på hotellbranschens specifika villkor och bidrar till att förstå branschens utveckling, särskilt när det gäller personalområdet. De diskussioner som förs relateras till teori inom service management, som poängterar serviceverksamheters särskilda betingelser, samt HRM, som handlar om hantering av personalfrågor. I takt med att branschen och människorna inom den förändras, skapas nya förutsättningar och behov. Författaren menar att utbildning kommer att få en allt viktigare roll inom framtidens hotellnäring, och att humaniora borde få en särskild betydelse – såväl för att stå sig i den allt hårdare konkurrensen som för att utmärka sig mot tillverkningsindustrin. Hotellverksamhet är kunskap om människor!

Läs mer
Boken nominerades till årets HR-bok 2011. Tävlingen Årets HR-bok arrangeras av Sveriges HR-förening i samarbete med Personal & Ledarskap. Hundratals titlar bedöms efter kriterierna aktuell, angelägen och användbar. Juryn nominerar sedan tio böcker och denna titel var en av de som nominerades 2011.

Om författarna
Mette Sandoff är docent i företagsekonomi och vicerektor vid Handelshögskolan, Göteborgs Universitet.