Samspel - teori och praktik
Serie | Samspel - teori och praktik |
---|---|
Författare | |
Förlag | Liber |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 64 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2008-09-03 |
ISBN | 9789147092598 |
En grundförutsättning för många yrken är att ha en god kompetens vad gäller att kunna möte, kommunicera och samspela med andra. Samspel – teori och praktik presenterar kortfattat och enkelt olika samspelsteorier utifrån aktuell forskning.
Läs mer
Boken är tänkt att fungera som ett hjälpmedel för läsaren att kunna utveckla sin förmåga att möta andra på ett positivt sätt. Avsikten är att läsaren ska få stöd för sin personliga utveckling genom att texten ger hjälp till självreflektion och inre dialog.
Bokens tankar och teorier om samspel presenteras utifrån tre olika perspektiv; emotionellt perspektiv, meningsskapande perspektiv och reglerande perspektiv.
Dessa har sitt ursprung i ett program som kallas för vägledande samspel – ICDP (Internationell Child Development Programme). Programmet har utarbetats av professor Karsten Hundeide och professor Henning Rye, vid Oslo Universitet. De perspektiv som behandlas i boken benämns enligt detta program för emotionell dialog, meningsskapande dialog och reglerande dialog.
Några av de teorier som texten behandlar är John Bowlbys teori, Daniel Sterns utvecklingsteori, affektteori, Vygotskijs teori och kognitiv teori.
Teorierna knyts samman med den praktiska verksamheten genom konkreta fallbeskrivningar. Dessa följs upp med uppgifter för att inspirera till eftertanke och reflektion.
Samspel – teori och praktik lämpar sig utmärkt som komplement till kursboken Utveckling, livsvillkor och socialisation men fungerar även för yrkesverksamma som vill utveckla sin förmåga att kunna möta människor.
Om författarna
Britt-Inger Olsson är specialpedagog och gymnasielärare i psykologi och barn- och fritidskunskap samt utbildningskonsult inom specialpedagogik. Kurt Olsson är gymnasielärare i filosofi, religion och svenska.
Läs mer
Boken är tänkt att fungera som ett hjälpmedel för läsaren att kunna utveckla sin förmåga att möta andra på ett positivt sätt. Avsikten är att läsaren ska få stöd för sin personliga utveckling genom att texten ger hjälp till självreflektion och inre dialog.
Bokens tankar och teorier om samspel presenteras utifrån tre olika perspektiv; emotionellt perspektiv, meningsskapande perspektiv och reglerande perspektiv.
Dessa har sitt ursprung i ett program som kallas för vägledande samspel – ICDP (Internationell Child Development Programme). Programmet har utarbetats av professor Karsten Hundeide och professor Henning Rye, vid Oslo Universitet. De perspektiv som behandlas i boken benämns enligt detta program för emotionell dialog, meningsskapande dialog och reglerande dialog.
Några av de teorier som texten behandlar är John Bowlbys teori, Daniel Sterns utvecklingsteori, affektteori, Vygotskijs teori och kognitiv teori.
Teorierna knyts samman med den praktiska verksamheten genom konkreta fallbeskrivningar. Dessa följs upp med uppgifter för att inspirera till eftertanke och reflektion.
Samspel – teori och praktik lämpar sig utmärkt som komplement till kursboken Utveckling, livsvillkor och socialisation men fungerar även för yrkesverksamma som vill utveckla sin förmåga att kunna möta människor.
Om författarna
Britt-Inger Olsson är specialpedagog och gymnasielärare i psykologi och barn- och fritidskunskap samt utbildningskonsult inom specialpedagogik. Kurt Olsson är gymnasielärare i filosofi, religion och svenska.