Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod
Författare | |
---|---|
Förlag | Liber |
Genre | Filosofi och idéhistoria |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 272 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2008-11-20 |
SAB | Ddc |
ISBN | 9789147089543 |
Hur formas kunskap inom vetenskap och forskning? Vilka problem finns vid kunskapssökandet? Här behandlas grundläggande filosofiska begrepp och traditioner, samtidigt som metoder för "vardaglig" forskning presenteras på ett lättillgängligt sätt.
Denna fjärde upplaga innehåller bland annat ett nytt kapitel om forskningsetik samt tips på olika sätt att använda boken i undervisningen.
Läs mer
Problematiseringen utgår från såväl klassiska som moderna vetenskapsteoretiska och filosofiska perspektiv. Syftet är att behandla dessa komplexa problem på ett översiktligt och otekniskt sätt utan att överförenkla konfliktlinjer och fascinerande problemställningar.
Denna fjärde upplaga innehåller, utöver uppdateringar och kompletteringar, bland annat ett nytt kapitel om forskningsetik samt tips på olika sätt att använda boken i undervisning, till exempel som lärobok eller handbok. De forskningsetiska frågorna behandlas såväl praktiskt, relaterat till skrivprocessen, som övergripande i ett organisatoriskt sammanhang.
Om författarna
Peter Sohlberg är professor i samhällsvetenskaplig vetenskapsteori vid Norges Tekniske Naturvitenskaplige Universitet (NTNU) i Trondheim och docent i sociologi vid Uppsala universitet. Han har också under en längre tid arbetat som lärare/forskare vid Institutionen för socialt arbete, Stockholms universitet.
Britt-Marie Sohlberg är fil. mag., leg. sjuksköterska, bitr. psykolog och har länge arbetat som vårdlärare och universitetsadjunkt vid Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap vid Uppsala universitet.
Denna fjärde upplaga innehåller bland annat ett nytt kapitel om forskningsetik samt tips på olika sätt att använda boken i undervisningen.
Läs mer
Problematiseringen utgår från såväl klassiska som moderna vetenskapsteoretiska och filosofiska perspektiv. Syftet är att behandla dessa komplexa problem på ett översiktligt och otekniskt sätt utan att överförenkla konfliktlinjer och fascinerande problemställningar.
Denna fjärde upplaga innehåller, utöver uppdateringar och kompletteringar, bland annat ett nytt kapitel om forskningsetik samt tips på olika sätt att använda boken i undervisning, till exempel som lärobok eller handbok. De forskningsetiska frågorna behandlas såväl praktiskt, relaterat till skrivprocessen, som övergripande i ett organisatoriskt sammanhang.
Om författarna
Peter Sohlberg är professor i samhällsvetenskaplig vetenskapsteori vid Norges Tekniske Naturvitenskaplige Universitet (NTNU) i Trondheim och docent i sociologi vid Uppsala universitet. Han har också under en längre tid arbetat som lärare/forskare vid Institutionen för socialt arbete, Stockholms universitet.
Britt-Marie Sohlberg är fil. mag., leg. sjuksköterska, bitr. psykolog och har länge arbetat som vårdlärare och universitetsadjunkt vid Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap vid Uppsala universitet.