Sälja företag - så får du ut fullt värde
Författare | |
---|---|
Förlag | Liber |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 136 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2008-10-14 |
ISBN | 9789147089338 |
Försäljningen av det egna bolaget är för många företagare livets viktigaste affär. Tyvärr förlorar många stora belopp när de säljer sina företag på grund av otillräckligt förberedelsearbete och oprofessionellt genomförda säljprocesser. För att du som säljare ska få ut fullt värde och undvika problem gäller det därför att affären genomförs på ett genomtänkt sätt.
Sälja företag är den första renodlade handboken på svenska i hur man på bästa sätt säljer sitt företag.
Läs mer
Boken beskriver på ett handfast sätt åtgärder som direkt höjer försäljningsvärdet och visar hur man undviker de vanligaste fallgroparna. Den tar inte bara upp hur man förbereder ett företag för försäljning utan även vilka alternativ som finns, hur man hittar bra rådgivare, kommer i kontakt med lämpliga köpare och vad som händer efter avslutad affär.
Den vänder sig främst till ägarledda företag med en omsättning på 20–250 miljoner kr, men alla principer i boken gäller också för mindre bolagsförsäljningar.
Om författarna
Hans Malmaeus är civilekonom och företagare. Under 2006 fick han själv lära sig säljprocessen från grunden i samband med försäljningen av det företag som han och hans fru byggt upp under 18 år – Rätt Start AB.
Niklas Edler har lång erfarenhet som rådgivare vid företagsförsäljningar och har studerat ekonomi och beteendevetenskap på Lunds universitet. Niklas är grundare av och delägare i Skarpa AB som arbetar med företagsöverlåtelser och företagsvärderingar.
Sälja företag är den första renodlade handboken på svenska i hur man på bästa sätt säljer sitt företag.
Läs mer
Boken beskriver på ett handfast sätt åtgärder som direkt höjer försäljningsvärdet och visar hur man undviker de vanligaste fallgroparna. Den tar inte bara upp hur man förbereder ett företag för försäljning utan även vilka alternativ som finns, hur man hittar bra rådgivare, kommer i kontakt med lämpliga köpare och vad som händer efter avslutad affär.
Den vänder sig främst till ägarledda företag med en omsättning på 20–250 miljoner kr, men alla principer i boken gäller också för mindre bolagsförsäljningar.
Om författarna
Hans Malmaeus är civilekonom och företagare. Under 2006 fick han själv lära sig säljprocessen från grunden i samband med försäljningen av det företag som han och hans fru byggt upp under 18 år – Rätt Start AB.
Niklas Edler har lång erfarenhet som rådgivare vid företagsförsäljningar och har studerat ekonomi och beteendevetenskap på Lunds universitet. Niklas är grundare av och delägare i Skarpa AB som arbetar med företagsöverlåtelser och företagsvärderingar.