Biologi 1

Biologi 1
Serie Biologi för gymnasieskolan
Författare
Förlag Liber
GenreBiologi
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor304
Vikt820 gr
Utgiven2011-04-27
SABUe
ISBN 9789147085231
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

<a href="https://www.liber.se/plus/E470852301.pdf">Svar på frågorna</a>

Biologi för gymnasieskolan täcker kurs 1 och 2 i biologi. Ett evolutionärt perspektiv präglar innehållet i böckerna. Texterna är resonerande och rika på exempel, så att läsaren lättare förstår biologiska mekanismer. Varje avsnitt inleds med en översikt och avslutas med frågor och en begreppskarta. I slutet av böckerna finns ordförklaringar. Läromedlet är ett utmärkt val för dem som satsar på fortsatta studier i medicin, biologi eller andra naturvetenskapliga ämnen. I serien ingår också lärarhandledningar och onlineböcker.

Utmärkande drag
Utförliga texter med möjlighet till både urval och fördjupning
Inledande översikt i början av varje avsnitt
Sammanfattningar i form av begreppskartor

Biologi 1
Biologi 1 inleds med ekologi, som sedan naturligt glider över i hållbar utveckling. Cellers byggnad förbereder sedan för Cellens genetik med genteknik och Individens genetik, som lägger grunden för evolutionskapitlet. I kapitlen Etologi och beteendeekologi samt Organismernas släktskap och ekologi utforskas livets mångfald både i beteenden och former. Innehållet är omfattande vilket ger möjlighet till urval och fördjupning. Finns även som Onlinebok.

Lärarhandledningarna
Vi har gemensamma lärarhandledningar till våra två biologiserier. Dessa finns som nedladdningsbara filer och innehåller följande:
kommentarer till delområdena i kurserna Biologi 1 och Biologi 2.
teoretiska och praktiska övningar
laborationer
mikroskoperingsförslag (bara i lärarhandledningen till Biologi 2)
svar på frågorna i böckerna

Materialet motsvarar ca 350 A4-sidor i Biologi 1-handledningen och ca 450 A4-sidor i Biologi 2-handledningen.

Om författarna
Per-Olof Wickman är professor i didaktik vid Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot matematik och naturvetenskap vid Stockholms universitet. Hans forskning om lärande i naturvetenskapliga ämnen är internationellt uppmärksammad. Blev ordförande i Skolforskningsnämnden 2015.