Att lära är nästan som att leka

Att lära är nästan som att leka
Serie Att lära är nästan som att leka
Författare
Förlag Liber
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor248
Vikt331 gr
Utgiven2007-08-21
ISBN 9789147084364
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Att lära är nästan som att leka. Man kan lära sig att leka och man kan lära sig att bygga Kapla-torn, så det hänger nog ihop på nåt sätt", säger Lisa drygt åtta år. Lisa är ett av de barn som har deltagit i ett projekt som ligger till grund för denna bok. Med sin formulering sätter Lisa fingret på utgångspunkten, nämligen hur relationer mellan lek och lärande kan se ut för lärare och barn i en målstyrd verksamhet samt vilka dilemman som lärare kan möta i sitt arbete med att integrera lek och lärande.

Författarna har inte i första hand studerat barns egen lek, utan istället riktat intresset mot de samspel kring lek och lärande som både barn och lärare varit involverade i.

<h3 id="om-författarna">Om författarna</h3>

Eva Johansson är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet och Högskolan i Stavanger. Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik med inriktning mot de tidiga barnåren. Båda forskar om barns lärande vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs universitet.

<h3 id="sagt-om-boken">Sagt om boken</h3>

&quot;Boken är högaktuell och oerhört intressant. Den är ett utmärkt diskussionsunderlag om lek och lärande för alla som arbetar i pedagogisk verksamhet för yngre barn.&quot; menar Birgitta Söderlund Wijk i forskolan.se, januari 2008