Politiken i mediesamhället
Författare | |
---|---|
Förlag | Liber |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 292 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2006-09-28 |
ISBN | 9789147077120 |
I mediernas offentlighet är politikers verksamhet koncentrerade till två typer av handlingar: att yttra sig och att synas. Detta sker i huvudsak inom ramen för journalistikens intervjuande och fotograferande.
Läs mer
Märkligt nog har mycket lite forskning ägnats åt den journalistiska intervjun och fotojournalistiken. Detta är den första boken på svenska som presenterar systematiska och fördjupade studier av hur dessa praktiker påverkar den politiska kommunikationen i det moderna mediesamhället.
Boken presenterar en rad unika empiriska studier. Det handlar om maktstrategier i intervjusituationer, om hur enskilda yttranden kan utvecklas till stora nyheter, om hur politiker poserar framför fotografernas kameror och mycket annat. Studierna relateras till ett flertal teoretiska teman som under senare år uppmärksammats i den internationella litteraturen. Dessa teman introduceras och diskuteras.
Om författarna
Mats Ekström är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Örebro universitet.
Läs mer
Märkligt nog har mycket lite forskning ägnats åt den journalistiska intervjun och fotojournalistiken. Detta är den första boken på svenska som presenterar systematiska och fördjupade studier av hur dessa praktiker påverkar den politiska kommunikationen i det moderna mediesamhället.
Boken presenterar en rad unika empiriska studier. Det handlar om maktstrategier i intervjusituationer, om hur enskilda yttranden kan utvecklas till stora nyheter, om hur politiker poserar framför fotografernas kameror och mycket annat. Studierna relateras till ett flertal teoretiska teman som under senare år uppmärksammats i den internationella litteraturen. Dessa teman introduceras och diskuteras.
Om författarna
Mats Ekström är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Örebro universitet.