Ledarskap i den nya ekonomin
Författare | |
---|---|
Förlag | Liber |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 128 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2000-09-15 |
ISBN | 9789147061389 |
I den nya ekonomin förändras ledarskapet och nya krav ställs på ledningen. Företags konkurrenskraft bygger i allt högre grad på hur väl man lyckas att utveckla och nyttja det intellektuella kapitalet. Ledares förmåga att övertyga och inspirera blir därför allt viktigare. Hur leder man verksamheter där personalen besitter de två mest kritiska resurserna - kompetens och kreativitet?
Läs mer
I den nya ekonomin förändras ledarskapet och nya krav ställs på ledningen. Företags konkurrenskraft bygger i allt högre grad på hur väl man lyckas att utveckla och nyttja det intellektuella kapitalet. Ledares förmåga att övertyga och inspirera blir därför allt viktigare I denna bok analyserar författarna ledarskapet i den nya ekonomin. Hur leder man verksamheter där personalen besitter de två mest kritiska resurserna - kompetens och kreativitet? Svaret, enligt författarna, handlar om ett nytt ledarskap som engagerar, motiverar och stimulerar medarbetarna och som samtidigt gör företaget synligt mot marknaden.
Boken kan också läsas för att orientera sig i den nya ekonomins landskap. Syftet är här att ge en nyanserad bild, vilket kan ses som en kontrast till merparten av den moderna managementlitteraturens glorifierande av enskilda ledares insatser och för stunden framgångsrika företag på börsen.
Författarna är Tomas Müllern, docent i företagsekonomi vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping samt Johan Stein, tf professor i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm.
Läs mer
I den nya ekonomin förändras ledarskapet och nya krav ställs på ledningen. Företags konkurrenskraft bygger i allt högre grad på hur väl man lyckas att utveckla och nyttja det intellektuella kapitalet. Ledares förmåga att övertyga och inspirera blir därför allt viktigare I denna bok analyserar författarna ledarskapet i den nya ekonomin. Hur leder man verksamheter där personalen besitter de två mest kritiska resurserna - kompetens och kreativitet? Svaret, enligt författarna, handlar om ett nytt ledarskap som engagerar, motiverar och stimulerar medarbetarna och som samtidigt gör företaget synligt mot marknaden.
Boken kan också läsas för att orientera sig i den nya ekonomins landskap. Syftet är här att ge en nyanserad bild, vilket kan ses som en kontrast till merparten av den moderna managementlitteraturens glorifierande av enskilda ledares insatser och för stunden framgångsrika företag på börsen.
Författarna är Tomas Müllern, docent i företagsekonomi vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping samt Johan Stein, tf professor i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm.