Envariabelanalys
Författare | |
---|---|
Förlag | Liber |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 640 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2005-11-10 |
ISBN | 9789147052912 |
Boken innehåller grundläggande matematisk analys i en variabel för högskola och universitet. Gymnasiematematiken är inbyggd och repeterad i ett universitetsmatematiskt sammanhang. I matematiska dialoger bollas matematiska idéer, tolkningar och vanliga svårigheter av studenter och lärare. Boken innehåller ett mycket stort antal lösta exempel där kalkylerna är utförligt beskrivna.
Läs mer
Matematikböcker brukar av tradition vara mycket sparsamma med att formulera matematiska idéer på svenska, eftersom sådana formuleringar är otydliga och lätta att misstolka i jämförelse med formuleringar på det matematiska formelspråket. I denna bok är tvärtom sökandet efter träffande och relevanta beskrivningar på svenska genomgående, både i detalj och för ett helhetssammanhang. Det kanske viktigaste syftet med detta är att belysa de matematiska kalkylernas teknik – vilken roll de har och vad som kan göras med kalkyler – och att göra kalkylernas mening och mål påtagliga för den studerande under räknandet.
Om författarna
Håkan Lennerstad är docent i tillämpad matematik. Han har även drivit projekt om förhållandet mellan matematikens formelspråk och innehåll i didaktiskt och filosofiskt perspektiv.
Läs mer
Matematikböcker brukar av tradition vara mycket sparsamma med att formulera matematiska idéer på svenska, eftersom sådana formuleringar är otydliga och lätta att misstolka i jämförelse med formuleringar på det matematiska formelspråket. I denna bok är tvärtom sökandet efter träffande och relevanta beskrivningar på svenska genomgående, både i detalj och för ett helhetssammanhang. Det kanske viktigaste syftet med detta är att belysa de matematiska kalkylernas teknik – vilken roll de har och vad som kan göras med kalkyler – och att göra kalkylernas mening och mål påtagliga för den studerande under räknandet.
Om författarna
Håkan Lennerstad är docent i tillämpad matematik. Han har även drivit projekt om förhållandet mellan matematikens formelspråk och innehåll i didaktiskt och filosofiskt perspektiv.