Didaktik och kognition - En grundbok
Författare | |
---|---|
Förlag | Liber |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 192 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2005-08-12 |
ISBN | 9789147052905 |
Många forskningsresultat och all praktisk erfarenhet visar att det är stor skillnad på bra och dålig undervisning. Forskning och erfarenhet säger oss också vad som kännetecknar god undervisning och den kan vara svår att praktisera, men i teorin är det enkelt.
Läs mer
Syftet med den här boken är att ge en introduk-tion till undervisningskompetensens didaktiska aspekt. Det handlar om frågor som:
- Vad är god och effektiv undervisning?
- Vad är undervisning överhuvudtaget?
- Varför skall man undervisa barn?
- Vad skall man undervisa i?
- Hur ska man undervisa?
- Hur gör man innehållet användbart?
- Hur utvecklar man sin egen och sin skolas praktik?
Boken representerar en kognitiv synvinkel på didaktik. Det innebär att tonvikten ligger på hur elevernas kunskap och förståelse utvecklas.
Om författarna
Per Fibæk Laursen tillträdde 2003 en professur vid Danmarks Pædagogiske Universitet med inriktning på pedagogisk professionalisering.
Läs mer
Syftet med den här boken är att ge en introduk-tion till undervisningskompetensens didaktiska aspekt. Det handlar om frågor som:
- Vad är god och effektiv undervisning?
- Vad är undervisning överhuvudtaget?
- Varför skall man undervisa barn?
- Vad skall man undervisa i?
- Hur ska man undervisa?
- Hur gör man innehållet användbart?
- Hur utvecklar man sin egen och sin skolas praktik?
Boken representerar en kognitiv synvinkel på didaktik. Det innebär att tonvikten ligger på hur elevernas kunskap och förståelse utvecklas.
Om författarna
Per Fibæk Laursen tillträdde 2003 en professur vid Danmarks Pædagogiske Universitet med inriktning på pedagogisk professionalisering.